Σάββατο 20 Αυγούστου 2011

ΑΛΛΟΤΙΝΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ

Πάνε πάνω από 30 χρόνια που η φυσιογνωμία της κοινωνίας μας έχει αλλάξει τελείως. Η εισβολή της ηλεκτρονικής εποχής και η παγκοσμιοποίηση έχει οδηγήσει, πολλά από τα έθιμα και τις παραδόσεις του τόπου να χαθούν και να ξεχαστούν.Μαζί μ'αυτά χάθηκαν και βασικές αξίες της ζωής όπως η ανθρώπινη επικοινωνία και ο πολιτισμός μας. Οι εποχές , καλώς ή κακώς δεν γυρίζουν  πίσω, οι αναμνήσεις όμως μένουν, θεματοφύλακας ηθών και αξιών όπως μας τις μεταβύζαξαν γενιές και γενιές των προπατόρων μας.. Με  διάθεση λοιπόν ρομαντισμού παραθέτω και αφιερώνω τις παρακάτω περασμένες αλλά όχι λησμονημένες αναμνήσεις από τα καλοκαίρια των παιδικών μου χρόνων, σε όλους αυτούς που διατηρούν ανάλογες μνήμες, αλλά και όλους τους μεταγενέστερους που θέλουν να τις αφουγκραστούν.

Η Αρχή του Καλοκαιριού

Ο γυμναστικές επιδείξεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς σηματοδοτούσαν την έναρξη του καλοκαιριού στο χωριό. Η εμφάνιση σύμφωνα με τα εθνικιστικά  πρότυπα της εποχής, άσπρο μπλουζάκι, σκούρο μπλε κοντό παντελόνι για τ'αγόρια και αντίστοιχη φούστα για τα κορίτσια και άσπρο αθλητικό παπούτσι. Εμείς ως καλοκουρδισμένα στρατιωτάκια επιδιδόμασταν με απόλυτο συγχρονισμό σε αθλητικές επιδείξεις προς τέρψη των γονέων και των δασκάλων μας, αποδεικνύοντας το ρηθέν ό,τι δεν είμαστε μόνο "πνεύματι αλλά και σώματι" υγιείς και κυρίως πειθαρχημένοι.

Γυμναστικές επιδείξεις 1974 - Δημοτικό
1974 Γυμναστικές επιδείξεις -
Πρώτη λειτουργία Νηπιαγωγείου Βενεράτου

Οι γυμναστικές επιδείξεις, αποτελούσαν σημαντικό εκπαιδευτικό, αθλητικό αλλά και κοσμικό γεγονός, για τα μέτρα της εποχής πάντα. Για πρώτη φορά εφαρμόστηκαν κατά την δικτατορία του Μεταξά το 1936 και διατηρήθηκαν μέχρι το 1981 , τουλάχιστον στα δημόσια σχολεία.                                 Όπως κι αν είχε το πράγμα για εμάς αποτελούσε, ευχάριστο γεγονός, που πραγματικά το διασκεδάζαμε με την ψυχή μας, παρά την πίεση της προετοιμασίας και τη "στρατιωτική" πειθαρχία που έπρεπε να επιδείξουμε, υπό το φόβο πάντα της απειλητικής ράβδου των δασκάλων.

Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνταν στην ευρύχωρη αυλή του δημοτικού σχολείου,με μοναδική τότε, αθλητική υποδομή το "σκάμα" κάτω από το μεγάλο πεύκο, για την πραγματοποίηση του άλματος εις μήκος. Οι εκδηλώσεις πλαισιώνονταν πάντα με επισημους προσκεκλημένους , τον πρόεδρο και τον ιερέα του χωριού, ενώ δεν έλειπαν οι διθυραμβικοί λόγοι εκ μέρους του διευθυντή του σχολείου.
Σφεντόνα
Μετά το πέρας των εκδηλώσεων ουσιαστικά άρχιζε το καλοκαίρι και η περίοδος της καλοκαιρινής "χαλαρότητας " και ανεμελιάς. Μη φανταστεί κανείς διακοπές σε τίποτα εξωτικές παραλίες, αυτό έτσι κι αλλιώς ούτε καν περνούσε απ' το μυαλουδάκι μας. Η διασκέδαση μας ήταν άφθονο παιχνίδι στα σοκάκια και στ΄αλώνια του χωριού, με παιχνίδια αυτοσχέδια. Τα πιο γνωστά που μου έρχονται στο μυαλό ήταν το ζυγωνάτο (κυνηγητό), το χωστό (κρυφτό),το κουτσό, η μακρά γαϊδούρα, τα μήλα,κ.α. ενώ κατά καιρους επιδειχνόμασταν σε αυτοσχέδιες κατασκευές όπως η κατασκευή πατινιών με ρόδες από ρουλεμάν καθώς και στην κατασκευή του οπλοστασίου ,(σφεντόνες, τόξα από αγριόσφακες χορδή από πετονιά και βέλη από μπανέλες  ομπρέλων,κλπ ) για την επίδειξη των θηρευτικών μας ικανοτήτων.Τα θηράματα μας συνήθως ατσελέγοι, κορμάκια από αγριοπερίστερα και ότι άλλο πετούμενο ή τρεχούμενο, συναντούσαμε στο διάβα μας. 
Ένα άλλο χαρακτηριστικό εκείνης της εποχής ήταν οι ατελείωτες μάχες των παιδιών εκείνης της εποχής με αντιπάλους τα παιδιά των γειτονικών χωριών.Το τοπικιστικό και σοβινιστικό πνεύμα που επικρατούσε τότε μεταξύ των μεγάλων , μεταφερόταν και στις αθώες παιδικές ψυχές. Ολόκληροι πόλεμοι και στρατηγικές καταστρονώταν τότε, για το ποιος θα νικήσει το αντίπαλο στρατόπεδο, όλα αυτά βέβαια σε μορφή παιχνιδιού, αλλά πολλές φορές έπαιρναν άσχημη τροπή λόγω τραυματισμού κάποιου παιδιού, συνήθως μικρά θλαστικά στο κεφάλι λόγω του πετροπόλεμου, άντε και κανένα σπασιματάκι.Σε πιο μεγάλη ηλικία που μας επέτρεπαν την είσοδο στα καφενεία. παίζαμε και κανένα ποδοσφαιράκι και πιο μετά μπιλιάρδο. Τα περισσότερα παιχνίδια πάντως ατομικά ή ομαδικά ήταν αυτοσχέδια. Έτσι κι αλλιώς χρήματα δεν υπήρχαν, για την αγορά παιχνιδιών, αλλά και τα ίδια τα παιχνίδια δεν ήταν εύκολο να τα προμηθευτεί κανείς. Εξαιτίας αυτού, αναγκαζόμασταν πολλές φορές να βγάλουμε το καθημερινό μας χαρτζιλίκι, μαζεύοντας αμπελόφυλλα, κάπαρη, ρίγανη και χοχλιούς τα οποία πουλούσαμε στους μπακάληδες του χωριού, κυρίως τον Χαμπερομιχάλη και στους Βιτσάκηδες.




Χωστό (κρυφτό)
Μακρά Γαϊδούρα

Αγαπημένος καλοκαιρινός προορισμός αποτελούσε το φαράγγι του χωριού και ο Άγιος Φανούριος. Η πυκνή βλάστηση και τα τρεχούμενα νερά του ποταμού Απόλλωνα, αποτελούσε όαση δροσιάς από τις κάψες του Ιούλη και Αυγούστου. Για τις παλιότερες γενιές, μέσα στο φαράγγι ο φυσικός σχηματισμός ενός μεγάλου κόλυμπου, με την ονομασία " Καροπούλια" αποτελούσε ανέκαθεν, τη φυσική πισίνα του χωριού, όπου όλα τα Βενεραθιανάκια απολάμβαναν τα καλοκαιρινά τους μπάνια. Οι πιο τολμηροί πραγματοποιούσαν και μακροβούτια από τα γύρω απόκρημνα βράχια του φαραγγιού. Το φαράγγι τότε ήταν καθαρό, πλούσιο σε πανίδα και χλωρίδα. Χέλια, χελώνες, καβροί, αφορδακοί, καλιακούδες, πέρδικες, αγριοπερίστερα κ.α αντηχούσαν στις απόκρημνες πλαγιές του φαραγγιού. Ο αντίλαλος, από την αντανάκλαση του ήχου δημιουργούσε μια όμορφα άγρια τροπική ατμόσφαιρα.
Στο Φαράγγι
Αργότερα λόγω των λυμάτων που έριχναν στον ποταμό, τα μπάνια πραγματοποιούσαμε στις στέρνες του χωριού και της  γύρω περιοχής. Οι πιο συχνά επισκέψιμες ήταν αυτές του Αη Μάμα, της Κάτω Βρύσης, της Καρακόβρυσης, στη Πατού, στον Πασπαλιά και στην Χαβούζα στην Αυγενική. 
Το μπάνιο στη θάλασσα ήταν σπάνιο και έπρεπε να οργανωθεί μέρες πριν, συνήθως από κάποιον συγγενή που διέθεται αυτοκίνητο, στην καρότσα του οποίου στοιβαζόμασταν όσοι περισσότεροι χωρούσαμε, εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα τρόφιμα και νερό,  με κατεύθυνση τις κοντινές παραλίες του Ηρακλείου, συνήθως την Αγία Πελαγία ή τα Λινοπεράματα.
Αλωνέματα
Τα τέλη Ιουλίου ήταν η περίοδος που πραγματοποιούνταν τα αλωνέματα. Οι περισσότεροι στο χωριό τότε έβαζαν σπαρτά, (στάρι, κριθάρι, ταγή) μετά το θερισμό τους τα στάχυα που ωστόσο είχαν ξεραθεί τα πήγαιναν στ΄αλώνια του χωριού, όπου γινόταν η διαδικασία διαχωρισμού του άχυρου από τον καρπό. Τα στάχυα διασκορπίζονταν με το διχάλι ομοιόμορφα στο αλώνι, στη συνέχεια έζευαν σ' ένα γάιδαρο ή μουλάρι,τον βολόσυρο (χοντρή σανίδα ξύλου, στην κάτω επιφάνεια του υπήρχαν κοφτερές λεπίδες ή παλιότερα ακονιζόπετρες για τον τεμαχισμό του καρπού). Για να έχει βάρος ο βολόσυρος πάνω του καθόταν, συνήθως κάποιο παιδί ή ηλικιωμένος. Παρέες παρέες μαζευόμασταν όλοι οι πιτσιρικάδες στ' αλώνια που βρισκότανε στα σόχωρα του χωριού και συνοριζόμασταν ποιος θα πρωτοκαβαλικέψει και ποιος θα μείνει περισότερη ώρα πάνω στο βολόσυρο, με τον αλωνάρη να μας φωνάζει, για να μη τρομάξουμε το οζό και χαλάσει το αλωνικό.
Μια άλλη ασχολία ήταν το μάζεμα των τζιτζικιών, των "ατζιτζίκων" όπως συνηθίζαμε να τους λέμε. Η συλλογή τους γινόταν μ'ένα καλάμι πάνω στο οποίο προσαρμόζαμε ένα μπουκάλι που του είχαμε κόψει τον πάτο, μ' αυτόν τον τρόπο παγιδεύαμε τους ατζίτζικους οι οποίοι στη συνέχεια δεινοπαθούσαν στα χέρια μας. Τι τους ζεύαμε για να κάνουν χωράφι, τι αγκελάμους τους βάζαμε και ότι άλλο μπορούσαμε να φανταστούμε εκείνη την εποχή
.
Οι Βεγγέρες τα Θεάματα και τα Πανηγύρια του καλοκαιριού
Τα βράδια του καλοκαιριού στο χωριό, ήταν ένα διαρκές πανηγύρι. Οι άνθρωποι αποκαμωμένοι απο τις δουλειές και την κάψα της μέρας, αναζητούσαν στιγμές χαλάρωσης στις αυλές, τα καφενεία και τα σοκάκια του χωριού, που μοσχοβολούσαν γιασεμί και αγιόκλημα. Γέλια, πειράγματα και χωρατά έδιναν κι έπαιρναν.Εμείς συνεχίζαμε το παιχνίδι στον Αη Γιάννη και στην Άκρα μέχρι αργά το βράδυ ώσπου να έρθουν οι δικοί μας να μας ανεμαζώξουν.
 Μέγα καλλιτεχνικό γεγονός ήταν η άφιξη στο χωριό κάποιου περιφερόμενου θιάσου ή οι παραστάσεις Καραγκιόζη που δινόταν στην πλάτσα του χωριού, το σκηνικό στηνόταν μπροστά στα σπίτια του Βιτσάκη και Χελιδόνη.Μάλιστα κάθε φορά που παιζόταν παράσταση Καραγκιόζη. οι πιτσιρικάδες εκτελούσαμε χρέη ντελάλη στο χωριό. με αντάλλαγμα να μην πληρώσουμε εισιτήριο. Θεατρικές παραστάσεις ανέβαζαν τότε και οι νέοι του χωριού για κοινωφελείς σκοπούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το ανέβασμα με μεγάλη επιτυχία "Της Θυσίας του Αβραάμ" του Β.Κορνάρου με πρωταγωνιστές τον Γιάννη Ψαλιδάκη και την γυναίκα του Βαγγελιώ με σκοπό την ανέγερση του "Πνευματικού Κέντρου και μετέπειτα γυμνασίου Βενεράτου".
Η ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ 1970
Άφθονοι οι Αγίοι του καλοκαιριού, άφθονα και τα πανηγύρια του χωριού και της γύρω περιοχής, αφορμή για χορό και διασκέδαση πάντα προσηλωμένοι στην παράδοση και τους θεσμούς της. Τα πιο γνωστά της Αγίας Μαρίνας στην Αυγενική, της Αγίας Παρασκευής στη Σίβα, του Αγίου Παντελεήμονα στο Κυπαρίσσι, του Αγίου Φανουρίου στο Βενεράτο, της Αγίας Ζώνης στις Δαφνές κ.α. Φυσικά το μεγαλύτερο απ'όλα ήταν τον Δεκαπενταύγουστο με την Παναγία την Παληανή, όπου πλήθος κόσμου μαζευόταν απ' ΄όλες τις γωνιές της Κρήτης για να ανάψουν ένα κερί στη χάρη της. Πολλοί ήταν αυτοί που είχαν τάσιμο και ερχόταν πορπατάρηδες από δεκάδες χιλιόμετρα μακριά.Πολλοί αγρυπνούσαν και άλλοι ξώμεναν στον προαύλιο χώρο του μοναστηριού. ¨Εξω από το μοναστήρι διάφοροι εμπόροι είχαν στήσει και διαλαλούσαν την πραμάτεια τους, καπρικό  κανελάδα με χιόνι, μαλλί της γριάς, υφάσματα και παιχνίδια για τα μικρά κοπέλια και 'οτι άλλο μπορούσε να φανταστεί κανείς. Παλιά που ο δρόμος δεν είχε φτιαχτεί ακόμη, την μεταφορά των πιστών που δυσκολευόταν να πάνε με τα πόδια την είχαν αναλάβει οι νεαροί του χωριού κάνοντας αγώγια με τα υποταχτικά τους (γαϊδούρια, μουλάρια). Συνοριζότανε μάλιστα για το ποιος θα έκανε τα περισσότερα. Το χαρτζιλίκι που βγάζανε το διαθέτανε συνήθως σε δροσιστικές κανελλάδες οι μικρότεροι και σε ρακές οι μεγαλύτεροι.


Θέρος Τρύγος Πόλεμος


Μετά του Αγίου Φανουρίου μπαίναμε ουσιαστικά στην περίοδο του τρύγους.Το χωριό ήταν κατεξοχήν σταφιδοπαραγωγό. Είχε φτάσει η ώρα που οι αγρότες θα μάζευαν τους κόπους μιας ολάκερης χρονιάς. Οι προετοιμασίες για τον τρύγο ήταν πυρετώδεις. Κάθε παραγωγός έπρεπε να ετοιμάσει τα χρειαζούμενα για τον τρύγο και να οργανώσει το συνεργείο του, κανείς δεν περίσσευε μικροί , μεγάλοι όλοι βοηθούσαν όπως μπορούσαν. Την περίοδο του τρύγου το χωριό κατακλυζόταν από εκατοντάδες εργάτες απ' όλη την Κρήτη, ο πληθυσμός του χωριού εκείνες τις μέρες διπλασιαζόταν. 
Νωρίς το πρωί με την ανατολή του ήλιου ξεκινούσαμε για τ'αμπέλια. Η κατάσταση θύμιζε λαϊκό πανηγύρι στην ύπαιθρο.Οργασμός δουλειάς επικρατούσε παντού, τρυγητάδες, κουβαλητάδες, αλουσιδιαστάδες και απλώστρες ο καθένας στο πόστο του. Τα μικρά παιδιά αναλάμβαναν συνήθως να κουβαλάνε τα σταφύλια από το αμπέλι στον απλωτό με τον γάιδαρο ή κάνανε θεληματικά πχ έπαιρναν νερό κλπ.Ανέκδοτα ,αστεία και τραγούδια έδιναν κι έπαιρναν κι έτσι η δουλειά και η κάψα του Αυγούστου γινόταν πιο ευχάριστη. Πρώτα τρυγούσαν τα σουλτανιά για την σταφίδα και μετά τα κρασοστάφυλα για το πατητήρι.
Μετά τον τρύγο η δουλειά δεν τελείωνε έπρεπε να μαζευτεί η σταφίδα που ωστόσο είχε αποξυρανθεί και να πατηθούν τα κρασοστάφυλα για το κρασί. Τα πιο γνωστά πατητήρια ήταν στα Σεράγια, στου Σακαλή, του Θεοδορούλιο και πολλά άλλα. Παρέες παρέες μαζευόταν στο πάτημα των σταφυλιών, τσαλαβουτώντας μέσα στα πατητήρια. Μοσχομύριζε ο τόπος από τη μεθυστική μυρωδιά του μούστου.Ο μούστος έμπαινε στα βαρέλια για να ζυμωθεί και να δοκιμαστεί αργότερα, του Αη Γιώργη του μεθυστή, ενώ τα τσίκουδα μαζευόταν για την παρασκευή ρακής. 
Ακολουθούσε το κόψιμο των καμπανών, των μικρών τσαμπιών δηλαδή που ήταν άγουρα την περίοδο του τρύγου και τώρα πια είχαν ωριμάσει, για την παρασκευή μουσταλευριάς ή κιοφτεριών,
Έτσι κυλούσε ο καιρός μέχρι και τα μέσα Σεπτέμβρη όπου άνοιγαν πάλι τα σχολεία.Ήταν η εποχή που μια παράξενη χαρμολύπη μας κυρίευε, για το καλοκαίρι που έφυγε και την προσδοκία της νέας σχολικής χρονιάς.



  

Παρασκευή 5 Αυγούστου 2011

Πρόγραμμα εκδήλωσεων πολιτισμού στο Βενεράτο - Αύγουστος 2011








Ο πολιτιστικός σύλλογος Βενεράτου «Απόλλων» συνεχίζοντας την δημιουργική και ποιοτική του παρουσία και για το φετινό καλοκαίρι  διοργάνωσε και διοργανώνει κατά τις επόμενες μέρες σειρά ποικίλων πολιτιστικών εκδηλώσεων, προς τέρψη των κατοίκων και επισκεπτών της περιοχής.:

-¨Ετσι την Κυριακή 31 Ιουλίου διοργανώθηκε εκδήλωση με τίτλο «Δημιουργικές παρέες»  για μικρούς και μεγάλους,  στη μαγευτική σε φυσικό κάλλος Άκρα του Βενεράτου. Η εκδήλωση περιλάμβανε έκθεση βιβλίου, ζωγραφική για παιδιά, γλυπτική με πηλό, ψηφιδωτό και σφυρηλάτηση μετάλλου από τοπικούς καλλιτέχνες. Η βραδιά  ολοκληρώθηκε με μουσική (μαντολίνο, λίρα, ασκομαντούρα) και χορό από εφήβους του Βενεράτου.Η  συμμετοχή του κόσμου που πλαισίωσε την εκδήλωση ήταν μεγάλη ,γεγονός που καταδεικνύει την δίψα για πολιτισμό και την  ανάγκη για την διατήρηση της παράδοσης.  


Συναυλία στον Άγιο Φανούριο με Μ. Φραγκιαδάκη
«Η πύλη του ήχου»




Το Σάββατο 6 Αυγούστου  και ωρα 9 μ. μ. συναυλία στον Άγιο Φανούριο που βρίσκεται στο φαράγγι Βενεράτου με το Μιχάλη Φραγκιαδάκη και το συγκρότημα του «Η πύλη του ήχου».
Το φυσικό τοπίο σε συνδυασμό με την παρέα νέων μουσικών και τραγουδιστών, που ταξιδεύυν τους ακροατές σε μια μουσική εμπειρία, με σεβασμό και ευαισθησία στα μουσικά παραδοσιακά και έντεχνα μονοπάτια της Κρήτης υπόσχεται στους επισκέπτες μια μαγευτική βραδιά.




Παραδοσιακό γλέντι παραμονή Δεκαπενταύγουστου 



Την Κυριακή 14 Αυγούστου θα γίνει το μεγάλο γλέντι, παραμονή Δεκαπενταύγουστου εορτή της Ιεράς Μονής Παλιανής. Θα παίξει ο γνωστός καλλιτέχνης από το Βενεράτο Μιχάλης Ξενάκης  με το συγκρότημα του.


Τρίτη 7 Ιουνίου 2011

Εκδηλώσεις Πολιτιστικού Σύλλογου Βενερατου ΙΟΥΝΗΣ 2011

Δυναμικά και φέτος άνοιξε το καλοκαίρι ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΕΝΕΡΑΤΟΥ«ΑΠΟΛΛΩΝ» διοργανώνοντας ποικίλες και αξιόλογες εκδηλώσεις στους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής.
Έτσι παρά την οικονομική κρίση και την γενικότερη απογοήτευση που μας έχει κατακλύσει τα μέλη του Πολιτιστικού Σύλλογου Βενερατου΄προσφέρουν μερικές στιγμές ανάπαυλας και ανέξοδης χαλάρωσης από την σκληρή καθημερινότητα, εμμένοντας όπως πάντα στην παράδοση και με επίκεντρο το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Μπράβο παιδιά, συνεχίστε έτσι !!!
Η αρχή έγινε  την Κυριακή 5 Ιουνίου στην γραφική «Πλάτσα» του Βενεράτου, όπου τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου ερμήνευσαν και διηγήθηκαν 'ένα αυτοσχέδιο θεατρικό εργαστήρι, διάφορες ιστορίες βασισμένες σημειολογικά στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον του τόπου.
Η ιδέα για την εκδήλωση ήταν του ηθοποιού από το Βενεράτο Γιώργου Ηλιάδη (γνωστός και ως ο καφετζής στη Σπιναλόγκα από την επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Το Νησί») όπου με αυτόν τον τρόπο έκανε παρουσίαση του βιβλίου του.
Στους παρευρισκόμενους προσφέρθηκαν τσικουδιά και μεζέδες ενώ την εκδήλωση πλαισίωσε το χορευτικό συγκρότημα του Στέφανου Σταυρουλάκη με παραδοσιακούς χορούς.
 Για την εκδήλωση ο Γιώργοε Ηλιάδης έγραψε:
"Μια ιστορία χωριανέ θα σου διηγηθούμε και εδουλέψαμε πολυ για να ετοιμαστούμε. Έχει και πλάκα και πλοκή προτάσεις μα και  λύσεις, έλα να σε ζαλίσουμε μα μην αγανακτήσεις…Μην περιμένεις βέβαια να σου τα πούμε όλα,"μεζέ" θα σε κεράσουμε από την κατσαρόλα. Αν σου αρέσει ο "μεζές" και θες και άλλο πιάτο, εμείς θα σε τρατάρουμε πάλι στο Βενεράτο. Αν δε σ’αρέσει ο "μεζές" και σου μυρίζει σάπιο, όλοι θα καταλάβουμε πως θες να δείρεις κάποιο! Εμείς θα φάμε ένα-δυο μα το πολύ "μπερντάκι",φυλάξετε το χωριανοί για τον.. Χοντροζουμάκη!


ΠΑΜΕ ΦΑΡΑΓΓΙ ;















To Σάββατο, 11 Ιουνίου · 10:00 π.μ- 6:00 μμ. 
«Κάθοδος» στο μαγευτικό σε φυσικό κάλλος φαράγγι του Βενεράτου δήμου Ηρακλείου Κρήτης θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Ιουνίου 2011 με στόχο την αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας στον υγροβιότοπο και την ανάδειξη του.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του εορτασμού της παγκόσμιας ημέρας Περιβάλλοντος, μετά από πρόταση του πολιτιστικού συλλόγου Βενεράτου και με τη συμμετοχή των τοπικών συμβουλίων Βενεράτου, Αυγενικής, Σίβα, Κερασίων και όλων των τοπικών συλλόγων (πολιτιστικών, Γυναικών, Γονέων και Κηδεμόνων μαθητών δημοτικού και γυμνασίου). Δυναμική αναμένεται να είναι η συμμετοχή των Minoistas, η παρουσία μελών του Τμήματος Κρήτης της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας και εκπροσώπων συλλόγων από διάφορες περιοχές της Κρήτης.
Σημαντική είναι η συμβολή στη διοργάνωση καθηγητών και σπουδαστών του τμήματος Κοινωνικής Εργασίας – Εργαστήριο Τοπικής Ανάπτυξης ΤΕΙ Κρήτης.
Επίσης θα μετέχει ο ο επιστημονικά υπεύθυνος του προγραμματος νησιωτικών υγρότοπων του WWF Ελλάς Καλούστ Παραγκαμιαν.
Το φαράγγι του Βενεράτου το οποίο διασχίζεται από τον ποταμό Απόλλωνα, ήταν κάποτε ένας πανέμορφος υγροβιότοπος με σπάνια χλωρίδα και πλούσια πανίδα. Σήμερα όμως ο υγροβιότοπος έχει χάσει την οικολογική ισορροπία του από τα βοθρολύματα των γύρω χωριών τα οποία επί χρόνια καταλήγουν στο φαράγγι!
Παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι τώρα, το φαράγγι εξακολουθεί να δέχεται τα λύματα αυτά που δημιουργούν μια εικόνα αποκρουστική αλλά και συνθήκες οι οποίες μπορεί να καταστούν επικίνδυνες για τη δημόσια υγεία. Ζητάμε λοιπόν να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει σύγχρονη εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού των λυμάτων, πράγμα που θα συμβάλει στην αποκατάσταση της χλωρίδας και της πανίδας στον πανέμορφο υγροβιότοπο. Επίσης, το φαράγγι να καταστεί επισκέψιμο (με εξαιρετικά προσεγμένες παρεμβάσεις που δεν θα αλλοιώνουν αλλά θα αναδεικνύουν τη φυσιογνωμία του) από όσους ενδιαφέρονται να περάσουν όμορφες ώρες μέσα στη φύση.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 11 Ιουνίου έχει ως εξής:
-Συνάντηση στις 10 π.μ. στην είσοδο του χωριού Βενεράτο (Υπάρχει παράκαμψη για το Βενεράτο στην εθνική οδό Ηράκλειο – Μοίρες, σε απόσταση περίπου 15 χιλιομέτρων από τον Εσταυρωμένο,,10-15 λεπτά με το αυτοκίνητο)
-Αναχώρηση από την είσοδο του Βενεράτου στις 10.30 πμ
-Άφιξη στον Άγιο Φανούριο που βρίσκεται στο φαράγγι στις 10.45 π.μ.
-Στον Άγιο Φανούριο υπάρχει χώρος και σκιά για όσους θέλουν να χαρούν τη φύση και να δουν ένα σημείο του φαραγγιού
-Σύντομες ομιλίες εκπροσώπων φορέων και παρουσίαση από γέροντες της περιοχής πώς ήταν το φαράγγι κατά το παρελθόν
-Όσοι το επιθυμούν μπορούν να προχωρήσουν μέσα στο φαράγγι. Θα χρειαστούν απαραιτήτως μπότες ή γαλότσες, γάντια, προστατευτικά κράνη εργασίας ή ποδηλάτου (για την πρόληψη τυχόν ατυχήματος από πτώση πέτρας)
-Συμβολικός καθαρισμός του φαραγγιού από στερεά απορρίμματα
-Θα ακολουθήσουν ώρες χαλάρωσης, κουβέντας, μουσικής και φαγητού στον Άγιο Φανούριο 





ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΙΑΣ


Σάββατο, 18 Ιουνίου στις 6:00 π.μ. 19 Ιουνίου στις 9:30 μ.μ.



Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΦΑΡΑΓΓΙΟΥ
ΔΙΑΜΟΝΗ ΤΟ ΒΡΑΔΥ 18/06 ΣΤΗ ΑΓΙΑ ΡΟΥΜΕΛΗ
ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΑΓΙΑ ΡΟΥΜΕΛΗ ΜΕ ΚΑΡΑΒΑΚΙ ΓΙΑ ΣΦΑΚΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΒΕΝΕΡΑΤΟ

Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ ΠΟΥ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΕΝΕΡΑΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΙΑΣ 18/6 ΚΑΙ 19/6 ΕΙΝΑΙ 55,00ΕΥΡΩΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΙΜΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ,ΤΟ ΕΙΣΗΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΣΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ,ΤΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΙΣΗΤΗΡΙΟ ΑΓΙΑ ΡΟΥΜΕΛΗ--- ΣΦΑΚΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΑΡΑΒΑΚΙ

    Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

    Η "ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ" ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

    «Πολλοί μιλούν σήμερα κι ακόμα περισσότεροι φλυαρούν για ελευθερία. Για τον Κρητικό η ελευθερία δεν υπήρξε κούφια λέξη. Οι αδιάκοποι αγώνες του κατά του ξένου δυνάστη του αποκάλυψαν το ιερό, το συγκεκριμένο της νόημα».
    Παντελής Πρεβελάκης

    
    Πολιορκία του Χάνδακα από τον Οθωμανικό στόλο
    (τοιχογραφία σε τούρκικη οικία στο Ηράκλειο)
     Πέρα από τον επετειακό χαρακτήρα της ημέρας, αφορμή για το παρακάτω άρθρο, μου έδωσε μια συζήτηση μεταξύ φίλων για την επανάσταση του 1821 στην οποία διαπίστωσα ότι η πλειοψηφία των παρευρισκομένων αγνοούσε παντελώς την ύπαρξη της επανάστασης το 1821 στην Κρήτη. Παράλληλα παρακολουθώντας πρόσφατα την ομώνυμη σειρά στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ διαπίστωσα ότι οι αναφορές για την Κρήτη ήταν ελάχιστες και μερικές φορές απαξιωτικές για τον αγώνα των κρητικών.
    Κι όμως στην επανάσταση του 1821, η Κρήτη είχε πρωταγωνιστικό ρόλο, πληρώνοντας βαρύ φόρο αίματος για μια 10ετία  από το 1821 έως το 1930. Η συμβολή της αυτή όμως σχεδόν αποσιωπάται στα επίσημα εγχειρίδια. Είναι σα να μην υπήρξε ποτέ ο κρητικός αγώνας, ο οποίος μάλιστα αποδείχτηκε πιο μακροχρόνιος απ’ αυτόν της υπόλοιπης Ελλάδας, αν και αντί της ελευθερίας, οδήγησε στη συνέχεια της τουρκοκρατίας, μέσω του αντιβασιλέα της Αιγύπτου, στον οποίο παραχωρήθηκε, καθώς οι μεγάλες δυνάμεις στην κυριολεξία «πούλησαν» την κρητική επανάσταση.
    Σημαία Επανάστασης 1821 στα Σφακιά
     Ο ιστορικός Διονύσιος Κόκκινος, γράφει:
    "Το φαινόμενον της επαναστάσεως της Κρήτης είναι μοναδικόν εις όλην την ιστορίαν του ελληνικού αγώνος. Ήτο μία έγερσις εγκαθείρκτου και αλυσσοδέτου τιτάνος με μόνην δύναμιν την ελληνικήν συνείδησιν, την ζωτικότητά του, τη φιλοτιμίαν του και την οργήν του. Και αυτή η δύναμις ήτο αρκετή όχι μόνον δια ν΄αρχίση η επανάστασις αμέσως, αλλά και να συνεχισθή ακατάβλητος, λάμπουσα εις την όλην ελληνικήν εποποιίαν με το φως του αυθορμήτου της, σχεδόν αγρία εκ των ανεκδιηγήτων μαρτυρίων εναντίον των οποίων υψώθη, καταδυόμενη και αναδυόμενη διαρκώς εντός κυμάτων αίματος, αντλούσα ολοένα δυνάμεις από τον σκληρότατον αγώνα της."

    ΤΟ  ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821 ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

    ΠΡΟΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
    Δασκαλογιάννης 1770
    Η μεγάλη εθνική επανάσταση του 1821  εξαπλώθηκε γρήγορα και στην Κρήτη, παρά το γεγονός ότι οι τοπικές συνθήκες ήταν ιδιαίτερα δυσμενείς για την οργάνωση επαναστατικού κινήματος. Η Κρήτη δεν είχε συνέλθει ακόμη από  την επανάσταση του Δακαλογιάννη το 1770, από την άλλη η μεγάλη απόσταση από τον γεωγραφικό κορμό της Ελλάδας και η παρεμβαλλόμενη θάλασσα καθυστούσαν δύσκολη την επικοινωνία με τα άλλα ελληνικά κέντρα, την αποστολή εφοδίων και όπλων και τον συντονισμό των πολεμικών ενεργειών. Αλλά και μέσα στο νησί υπήρχαν ιδιαιτερότητες, που δεν υπήρχαν στην άλλη Ελλάδα. Το μουσουλμανικό στοιχείο αποτελούσε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού που αποτελούσαν τούρκοι και εξισλαμισθέντες τουρκοκρητικοί, οι τελευταίοι ήταν περισσότερο φανατικοί και άσπονδοι διώκτες των χριστιανών.Δυο ισχυρά γενιτσαρικά τάγματα των αυτοκρατορικών και των ντόπιων γενιτσάρων είχαν επιβάλλει ένα καθεστώς ισχυρής καταπίεσης και αγριότητας στο νησί. Παράλληλα η παιδεία μέσω της οποίας ιδεολογικά προπαρασκευάστηκε η επανάσταση στην άλλη Ελλάδα, ήταν στην Κρήτη σχεδόν ανύπαρκτη. Το νησί που άλλοτε βρισκόταν στην πρωτοπορεία της πνευματικής αναγέννησης του έθνους, ζούσε επί δυο σχεδόν αιώνες σε απομόνωση και βαθύ πνευματικό σκοτάδι.
    Σημαία Φιλικής Εταιρίας
    Ελάχιστοι Κρήτες είχαν μυηθεί στην Φιλική Εταιρεία. Σημαντικότεροι ήταν ο λόγιος Εμμανουήλ Βερνάρδος, ο Βαρνάβας Πάγκαλος ,ο Έμπορος Λαδάς, ο μητροπολίτης Γεράσιμος Πάρδαλης, ο επίσκοπος Πέτρας Αρτέμιος, ο  κληρικός Νεόφυτος Οικονόμος  μετέπειτα Γενικός Γραμματέας της καγκελαρίας Κρήτης , ο Καλλίνικος Κριτωβουλίδης, οι Σφακιανοί πλοιοκτήτες Παναγιώτης Ψαρουδάκης, Ανδρέας Φασουλής και οι Δαιμονάκηδες (φυγάδες του 1770 στην Μολδοβλαχία), ο καπετάνιος Αναγνώστης Μανουσογιαννάκης, ο κρυπτοχριστιανός Χουσεϊν Κουρμούλης, ο επίσκοπος Κισσάμου Μελχισεδέκ Δεσποτάκης, ο ηγούμενος Μονής Πρέβελης Μελχισεδέκ Τσουδερός κ.α.



    Α΄ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1821 -1825
                                                  1821
    Μελχισεδέκ Τσουδερός (;-1823)
     ηγούμενος της Μ. Πρέβελη
    
    Φεβρουάριος 1821: έναρξη της επανάστασης στην Μολδοβλαχία στο πλευρό του Αλ. Υψηλάντη πολεμούν 150 Κρήτες . Εκεί άφησαν την ζωή τους τα δύο από τα τρία αδέλφια Βούρβαχη που συμμετείχαν στις μάχες ο Τζοάνος και ο Βαρδής.

    Μάρτιος 1821 :Ο ηγούμενος της ιστορικής μονής Πρέβελη Μελχισεδέκ Τσουδερός, ύψωσε πρώτος την σημαία της επανάστασης στο νησί οι Τούρκοι αντέδρασαν γρήγορα σκότωσαν τους μοναχούς και λεηλάτησαν το μοναστήρι.

    7 Απριλίου 1821 στα Γλυκά Νερά  εκλέγεται  η προσωρινή επαναστατική κυβέρνηση που ονομάστηκε "Καγκελαρία των Σφακίων" Η σφραγίδα της Καγκελαρίας ήταν εικόνα της Παναγίας που έφερε την επιγραφή “Παναγία του Λουτρού”.Το έργο της “Καγκελλαρίας των Σφακίων” υπήρξε σημαντικό, παρά τις εγγενείς δυσχέρειες. Δεν ήταν μόνο η Γενική Αρχή της επαναστάσεως, αλλά ανέλαβε και το δύσκολο έργο του ανεφοδιασμού των οπλαρχηγών με όπλα και πολεμοφόδια, την προστασία του άμαχου πληθυσμού, τη διενέργεια εράνου και την ίδρυση νοσοκομείου στο Λουτρό.
    15 Απριλίου 1821: Κύρηξη της Επανάστασης στην Παναγία Θυμιανή στα Σφακιά σε ανοικτή συνέλευση με συμμετοχή 1500 αγωνιστών απ' όλη την Κρήτη και πλήθους κόσμου.

    • 19 Μαΐου 1821 οι τούρκοι προπηλάκισαν και έσυραν γυμνό τον μητροπολίτη Κισσάμου και Σελίνου Μελχισεδέκ Δεσποτάκη στην πόλη των Χανίων. Τον απαγχόνισαν στην πλατεία της Σπλάντζιας μαζί με τον δάσκαλο Καλλίνικο Βερραίο.
    Παναγία η Θυμιανή στα Σφακιά
    
    14 Ιουνίου 1821 Η πρώτη μάχη του 1821 συνήφθηκε στις 14 Ιουνίου στο Λούλο μεταξύ των Τσελεπή με άνδρες 45, του Σήφακα με 16 εναντίων πολλαπλασίων Τούρκων.
    15 Ιουνίου 1821 στο χωριό Λάκκοι κατατροπώνεται ο στρατός πέντε χιλιάδων Τούρκων, ταυτόχρονα στο Αμάρι Ρεθύμνου νικήθηκαν οι φοβεροί Αμπαδιώτες Τουρκοκρήτες. (οπλαρχηγοί: Τσελεπής, Παναγιωτάκης) Οι Τούρκοι για αντίποινα σκότωσαν στα Χανιά 400 χριστιανούς
    17 Ιουνίου 1821: Σημαντικές επιτυχίες των επαναστατών στην Κρήτη (Καλύβες Αποκορώνου, Ρούστικα Ρεθύμνου και στον Άγιο Ιωάννη Λάμπης). Στην ευρύτερη περιοχή του Αποκόρωνα σφάζονται πάνω από 1200 Χριστιανοί.
    
    
    Επιτύμβια πλάκα
    στον Ι.Ν.Αγ.Μηνά με
    τους σφαγιασθέντες αρχιερείς
    τον Ιούνιο του 1821
      • 23 Ιουνίου 1821: Οι Τούρκοι εκτελούν στο Μεγάλο Κάστρο της Κρήτης τον αρχιεπίσκοπο Γεράσιμο και και πέντε επισκόπους : τον Κνωσού Νεόφυτο, τον Χερρονήσου Ιωακείμ, τον Λάμπης Ιερόθεο, τον Σητείας Ζαχαρία και τον τιτουλάριο επίσκοπο Διοπόλεως Καλλίνικο.. Ακολουθεί σφαγή 800 αμάχων στην ευρύτερη περιοχή του Μεγάλου Κάστρου, που θα μείνει γνωστή ως ο μεγάλος απερντές.Στην Ι.Μ.Παλιανής (Βενεράτο) ατιμάζονται και σφάζονται και οι 21 μοναχές.


     • 24 Ιουνίου 1821:Νίκη των επαναστατών σε μάχη κοντά στο φρούριο Μαλάξα της Κρήτης (οπλαρχηγοί: Γ.Δασκαλάκης, Α. Φασούλης, Β. Χάλης, Α. Παναγιώτου).
    
    19 Αυγούστου 1821οι Τούρκοι στην προσπάθειά τους να πατήσουν το Θέρισο αποτυγχάνουν και χάνουν διακόσιους άνδρες, οι Κρήτες ανάμεσα στους νεκρούς τους θρηνούν το Στέφανο Χάλη.

    Δασκαλάκης Γεώργιος
    ή Τσελεπής.(1791-1821)
    Πεντακοσίαρχος του 1821
    • Οι Σφακιανοί λόγω της εμπειρίας τους στα όπλα προσφέρουν καπετάνιους και σε άλλες επαρχίες όπως το Δεληγιαννάκη στο Αμαρι, τους Αναγνώστη και Πέτρο Μανουσέλη στο Ρέθυμνο κ.α. Ο καπετάνιος Ρούσος Βουρδουμπάς ,θα έχει την γενική αρχηγία. Άλλοι καπετάνιοι ήταν ο Μ. Κουρμούλης στη Μεσσαρά, ο Μελιδόνης στο Μυλοπόταμο ,ο Σήφακας στον Αποκόρωνα οι Ι .και Β. Χάλης στην Κυδωνία, ο Γεώργιος Τσουδερός στον Άγιο Βασίλειο.

    Νοέμβρης 1821 ήλθε στην Κρήτη ο Μιχαήλ Αφεντούλης, απεσταλμένος του Δημ.Υψηλάντη, με το τίτλο '' Γενικός ΄Επαρχος και Αρχιστράτηγος Κρήτης '', η επανάσταση εδραιώθηκε σε όλο το νησί.
    • 24 Δεκεμβρίου: Σημαντική νίκη των Κρητικών έξω από τα Χανιά (οπλαρχηγοί: Σήφακας, Ρούσος Βουρδουμπής, Πρωτοπαπαδάκης, Μελιδόνης)
    ΚΑΠΕΤΑΝ  ΣΗΦΑΚΑΣ  
    Αρχηγος Αποκορωνου 1770-1823
     (Σήφης Κςνσταντουδάκης)

    
    31 Δεκεμβρίου: Νίκη των Ελλήνων σε μάχη κοντά στο Βαθύπετρο της Κρήτης (οπλαρχηγοί: Παναγιώτου, Ζερβουδάκης, Μαυροθαλασσίτης, Νικολαΐδης κ.ά.).
                           
                                             1822
    17 Ιανουαρίου 1822 ΑΝΑΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΑΡΚΑΔΙΟΥ.
    Ο Γετήμ Αλής με εβδομήντα άνδρες είχε καταλάβει το Αρκάδι.Ο Δεληγιαννάκης, ο Μανουσέλης, ο Πωλογεωργάκης και ο Μαυροθαλασσίτης με τους άνδρες τους ανακαταλαμβάνουν το Αρκάδι .

    Δεληγιαννάκης Γεώργιος
    1790 -  1822 Πεντηκοσιαρχος
    Οπλαρχηγός Ρεθύμνου
    • 26 Ιανουαρίου 1822: ΜΑΧΗ ΣΤΑ ΑΚΟΝΙΑ
    Ο Γλυμίδ Αλής με δύο χιλιάδες άνδρες βγαίνει από το Ρέθυμνο και στη θέση Ακόνια συγκρούεται με τους Μανουσέλη, Δεληγιαννάκη και Τσουδερό. Η μάχη  έληξε με τον αποκεφαλισμό του Γλυμίδ Αλή, από τον Ανδρέα Μανουσέλη. Ο Αφεντούλης μεταφέρει την έδρα του στην Αργυρούπολη
    
    • 5 Φεβρουαρίου1822: Σημαντική επιτυχία στο Μυλοπόταμο. Ο Θ. Χούρδος, με την στήριξη των Μανουσέλη και Δεληγιαννάκη καθώς και των Μαυροθαλασσίτη και Α.Μεληδόνη, χτύπησαν τους Τούρκους στο Μυλοπόταμο. Οι Έλληνες έχασαν 17 άνδρες ενώ οι εχθροί πάνω από 150.
    • 10 Φεβρουαρίου1822: Μάχη στον Φουρφουρά Χανίων
    Τέσσερεις χιλιάδες εχθροί από το Ηράκλειο συγκρούονται με τους Έλληνες που προσπαθούν να τους αναχαιτίσουν. Η μάχη δυστυχώς ήταν υπέρ των εχθρών και άφησε 50 νεκρούς αγωνιστές και τον πεντακοσίαρχο Χατζή – Γεώργιο Κελαΐδή τραυματία

    8 Απριλίου 1822: Νίκη των Κρητικών στο Καστέλι Κισσάμου . Έπειτα από λίγες μέρες γίνεται νέα μάχη στην ίδια περιοχή και οι Έλληνες ηττώνται (14 Απριλίου του 1822).. Ο ήρωας πεντακοσίαρχος Νικηφόρος Χατζιδάκης θα κυκλωθεί και θα βρει τραγικό θάνατο, ακόμα 12 ήρωες θα γράψουν τον επίλογο της δεύτερης προσπάθειας για να ελευθερωθεί το Σέλινο.

    • Απρίλιος 1822. ΕΠΙΘΕΣΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ.
    Ανάμεσα στους αγωνιστές υπήρχε και ένας Γάλλος φιλλέληνας, ο λοχαγός Βαλέστρας.
    Ο Βαλέστρας έπεισε διοίκηση και καπετάνιους να κυριεύσουν το Ρέθυμνο. Ακολουθούμενος
    Α.Μελιδόνης 1821
    Πεντηκοσιαρχος
    Οπλαρχηγ'ός Ρεθύμνου
     από ένα σύνολο 3000 αγωνιστών, έβαλε σε εφαρμογή το σχέδιο του, έτσι στις αρχές Απριλίου βρίσκεται κοντά στο Ρέθυμνο. Σύμφωνα με τον Βαλέστρα, ο Πρωτοπαπαδάκης θα πρόσβαλε τους εχθρούς στο κέντρο της παράταξης και οπισθοχωρώντας θα έφερε τους εχθρούς μακριά των τειχών, τότε οι Βουρδουμπάς, Μανουσογιαννάκης, Πωλογεωργάκης και Τσουδερός θα χτυπούσαν από τα αριστερά τους Τούρκους. Ταυτόχρονα ο Βαλέστρας με το Δεληγιαννάκη και το Μανουσέλη θα προχωρούσαν από τον Κουμπέ να καταλάβουν το Ρέθυμνο αφού θα είχε μείνει με ελάχιστους υπερασπιστές.Δυστυχώς ο Πρωτοπαπαδάκης δεν κινήθηκε, ενώ δε ο Βαλέστρας είχε προχωρήσει προς το Ρέθυμνο δέχθηκε την επίθεση του συνόλου των εχθρών. Υπό το βάρος του ιππικού αναγκάσθηκε το τμήμα αυτό να υποχωρήσει με τρομακτικές απώλειες, έχασαν 125 άνδρες και άλλοι τόσοι πληγώθηκαν. Ο ίδιος ο Βαλέστρας δεν μπορούσε να τρέχει και τον σήκωσε στην πλάτη του ο γιγαντόσωμος και λεοντόκαρδος Ανδρέας Βούρβαχης, αλλά καταδιωκόμενος από ιππείς,
    Κρητικος  Σφακιανός)
    Αγωνιστης 1821
    έκρυψε τον φιλέλληνα σε ένα ρυάκι με θάμνους και μόλις αυτός κατάφερε να σωθεί.
    Οι Τούρκοι βρήκαν τον Βαλέστρα και τον κατακρεούργησαν. Ο Πρωτοπαπαδάκης κατηγορήθηκε από τους άλλους οπλαρχηγούς και αυτός με την σειρά του ομολόγησε ότι εκτελούσε διαταγές, προφανώς του Αφεντούλη. Η εμφύλια σύγκρουση μεταξύ των αρχηγών αποφεύχθηκε με δυσκολία
    Ο Ρούσος Βουρδουμπάς σκοτώνει τον  Α. Μεληδόνη σε φιλονικία.

    20 Μαΐου 1822 Αρμένοι Χανίων .Υπό την αρμοστεία του Αφεντούλιεφ και την Καγκελαρία Κρήτης ψηφίζεται το "Προσωρινόν Πολίτευμα της νήσου Κρήτης"
    Διακήρυξις των Πληρεξουσίων της Κρήτης.........
    Εν ονόματι της τρισυποστάτου θεότητος
    Οι κάτοικοι της Νήσου Κρήτης, πλήρεις από υψηλόν και ευγενές της ελευθερίας αίσθημα, έλαβον κατά της Οθωμανικής τυραννίας τα όπλα, περί τας 14 του μηνός Ιουνίου εν έτει 1821. Πειθόμενοι εις την ιεράν φωνήν της Πατρίδος, και αποσείσαντες εν μέρει τον φρικώδη τούτον ζυγόν, συνήλθον οι νόμιμοι Παραστάται των διαφόρων Επαρχιών, κατά την σεβαστήν της Υπερτάτης Διοικήσεως πρόσκλησιν, και καλώς σκεφθέντες επεξεργάσθησαν τον επόμενον οργανισμόν, σύμφωνον με το πνεύμα και τας παραδεχθείσας αρχάς του Γενικού Συστήματος της Ελλάδος, του οποίου κηρύττουσι σήμερον την άθικτον και ακριβή διατήρησιν.


    Εν Αρμένοις τη 20 Μαΐου 1822, Βʼ έτος της Ανεξαρτησίας.


    Ψήφισμα της Γενικής Συνελεύσεως
    Η Γενική Συνέλευσις συμμορφουμένη εις το της Υπερτάτης Διοικήσεως θέσπισμα, αναδέχεται δια Γενικόν Έπαρχον της Νήσου τον Κύριον Μιχαήλ Κομνηνόν Αφεντούλιεφ.
    Έτι ψηφίζει η Συνέλευσις τον Κύριον Νεόφυτον Οικονόμον, Γενικό Γραμματέα της Καγκελλαρίας.
    Τον Κύριον Εμμανουήλ Αντωνιάδην, Πρωτογραμματέα του κλάδου

    28 Μαΐου 1822 ΑΠΟΒΑΣΗ ΤΩΝ ΑΙΓΥΠΤΙΑΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
    Αποβιβάζεται ο Αιγύπτιος Χασάν Πασάς (την βοήθεια του οποίου ζήτησε ο Σουλτάνος) με 114 πλοία  κσι αρκετές χιλιάδες τακτικό στρατό στη Σούδα.
    
    Χάλης Βασίλειος 1875-1946
    Στρατάρχης Κρήτης 1821
    
    Αρχές Ιουλίου 1822 ο Σερίφ πασάς καταστρέφει τα Ανώγεια. Πολλοί ανωγειανοί δεν είχαν όπλα αλλά πολεμούσαν με ραβδιά που είχαν την ονομασία  στραβοράβδια
    .
    • 18 Ιουλίου 1822 ΜΑΧΗ ΚΡΟΥΣΩΝΑ : 350 τουρκαλβανοί απομονώνονται και σφαγιάζονται στον Κρουσώνα της περιοχής Μαλεβιζίου Κρήτης (οπλαρχηγοί: Δεληγιαννάκης, Πωλογεώργης και Ζερβουδάκης).

    Αύγουστος 1822 ΚΑΤΑΛΗΨΗ ΘΕΡΙΣΟΥ ΚΑΙ ΛΑΚΩΝ
    1-6 Αυγούστου .Ο Χασάν κυριεύει τα χωριά Θέρισο και Λάκκους παρά την ηρωική αντίσταση 4000 μαχητών υπό τις διαταγές των Μανουσέλη, Δεληγιαννάκη, Μανουσογιαννάκη, Βουρδουμπά, Τσουδερό, Χάλη, Παναγιωτάκη, Πωλογεωργάκη, Βαρδουλομανούσο και Σήφακα στη μάχη ο Χασάν χάνει 600  στρατιώτες του. Στις 30 και 31 Αυγούστου δέχεται επίθεση από τους Ανωγειανούς και Μυλοποταμίτες στο Σκλαβόκαμπο παθαίνοντας μεγάλη φθορά.

    Εμμ. Καζάνης 1821
    Οπλαρχηγός Λασιθίου

    • Νοέμβριος 1822 . ΕΙΣΒΟΛΗ ΣΤΟ ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
    Ο Χασάν εισβάλλει στο δεύτερο φυσικό οχυρό της Κρήτης το οροπέδιο Λασιθίου, καίοντας και ερημώνοντας τα χωριά του. Ο οπλαρχηγός των Λασιθιωτών Μ. Καζάνης προβλέποντας την εισβολή του Χασάν στο οροπέδιο Λασιθίου προσπάθησε να ξεσηκώσει όσους περισσότερους άνδρες από τις ανατολικές επαρχίες του νησιού μπορούσε, παρά όμως την σθεναρή αντίσταση και την συμμετοχή του σφακιανολυ Ρούσου Χούρδου τελικά το Οροπέδιο υπέκυψε.
    15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1822 ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΑΦΕΝΤΟΥΛΗ
    Ο Γενικός Γραμματέας της Καγκελλαρίας Νεόφυτος Οικονόμος και οι Φροντιστές συνέλαβαν και φυλάκισαν τον Αφεντούλη. Οι κατηγορίες ήταν βαριές,τον κατηγόρησαν για αδράνεια μέχρι και προδοτική διάθεση
     
                                  1823
    Ιανουάριος 1823.Σφαγή πάνω από 1500 άμαχων στο Οροπέδιο Λασιθίου και στο Μιραμπέλλο
    
    Σπήλαιο Μιλάτου
    Φεβρουάριος 1823 έγινε ένα από τα φοβερότερα εγκλήματα του αγώνα, σ’ ένα σπήλαιο στη Μίλατο Λασιθίου, είχαν κρυφθεί 2000 άμαχοι με λίγους οπλοφόρους για 15 ημέρες οι Αιγύπτιοι δεν μπορούσαν να το πατήσουν. Ο Σφακιανός Ρούσος Βουρδουμπάς, προσπάθησε να τους σώσει κτυπώντας τους Τουρκοαιγυπτίους στα νότα τους, όμως η δύναμη των εχθρών είναι μεγάλη, και δεν καταφέρνει να σπάσει τον κλοιό, έτσι λόγω της δίψας αναγκάσθηκαν να παραδοθούν. Οι Τούρκοι τους περισσότερους τους έριξαν στον γκρεμό και τους υπόλοιπους τους πούλησαν για δούλους.
    Η επανάσταση στις ανατολικές επαρχίες ουσιαστικά καταστάληκε  λίγοι αγωνιστές έμειναν να περιφέρονται στα όρη

    ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΝΤΑΚΟΣΙΑΡΧΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΧΟΥΡΔΟΥ
    Ο πεντακοσίαρχος Θ. Χούρδος καπετάνιος του Μυλοπόταμου και ο αδελφός του οπλαρχηγός Ρουσάκης, είχαν την δύσκολη αποστολή να πολεμούν τους συνεχώς εξορμούντες από το Ηράκλειο εχθρούς. Σε μια τέτοια καταδίωξη των Τούρκων στο Καβροχώρι ήλθε σε βοήθεια το ιππικό των αναγκάζοντας τους αγωνιστές σε υποχώρηση. Ο πεντακοσίαρχος έμεινε πίσω με 15 άνδρες του σε ένα ύψωμα για να καθυστερήσει τους ιππείς ώστε να διαφύγει ο κύριος όγκος των αγωνιστών. Ο σκοπός του αγνού πατριώτη επιτεύχθηκε με την θυσία τη δική του και άλλων 15 ηρώων. Οι Τούρκοι επί δύο ημέρες περίφεραν το κεφάλι του στις αγορές του Ηρακλείου
    • 21 Μαΐου 1823 ΝΕΟΣ ΑΡΜΟΣΤΗΣ Ο ΤΟΜΠΑΖΗΣ
    
    Εμ. Τομπάζης
    Αρμοστής Κρήτης 1823-24

     Ο  Εμ. Τομπάζης αναλαμβάνει την διοίκηση της Κρήτης, καταλαμβάνοντας αμέσως τα φρούρια της Κισσάμου και της Κανδάνου αφού συνθηκολόγησαν οι έγκλειστοι Τούρκοι. Ταυτόχρονα οι Τουρκοαιγύπτιοι ανασυντάσσονται, φέρνουν νέο αρχιστράτηγο το Χουσεϊν γαμπρό του Μεχμέτ Αλί της Αιγύπτου με τρεις χιλιάδες άνδρες και άφθονα πολεμοφόδια.

    22 Ιουνίου 1823 ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΟΝΤΙΚΗ (ΤΟΤΕ ΑΡΚΟΥΔΑΙΝΑ)
    Ο αρμοστής Τομπάζης έκανε συνέλευση στο χωριό Αρχοντική Ρεθύμνης με σκοπό:
    α. Να ψηφιστούν διάφορα κείμενα για θεσμούς και όργανα καθώς και να καθοριστούν δικαιοδοσίες.
    β. Να δουν πως θα αντιμετωπίσουν τον ενισχυμένο Αιγυπτιακό στρατό

    ΜΑΧΗ ΣΤΙ ΑΜΟΥΡΓΕΛΕΣ. Ο νέος στρατηγός Χουσεΐν Βέης ενισχυμένος με 3000 νεοφερμένους στρατιώτες ,και με στρατό με 12000 ανδρών ,σθγκρούεται στη θέση Αμουργέλλες Ηρακλείου, οι Έλληνες με 3000 ένοπλους και αρχηγό τον Ρούσο Βουρδουμπά, παρά τον ηρωισμό τους, νικήθηκαν και έχασαν 300 αγωνιστές.

                                            1824
    Μιχάλης Κουρμούλης (1765-1824)
    Οπλαρχηγός Ηρακλείου - Μεσαράς
    Ιανουάριος 1824 μετά από τρεις μήνες πολιορκία το σπήλαιο του Μελιδονιού Μυλοποτάμου όπου είχαν καταφύγει 30 επαναστάτες και 370 γυναικόπαιδα, πυρπολείται με τρύπα στην οροφή, πνίγοντάς τους όλους στους καπνούς

    Μάρτιος 1824 .ΕΙΣΒΟΛΗ ΣΤΑ ΣΦΑΚΙΑ Ο Χουσεΐν με τις ορδές του έχει ουσιαστικά καταστείλει την επανάσταση στις ανατολικές επαρχίες του νησιού μέχρι και το Ρέθυμνο.
    Σειρά τώρα έχουν τα Σφακιά το τελευταίο προπύργιο των επαναστατών στα οποία επελαύνει με 26 χιλιάδες στρατό
    Οι άμαχοι αναγκάζονται να φύγουν από την Κρήτη, ο Ελληνικός στόλος παραλαμβάνει μόνο από το λιμανάκι του Λουτρού Σφακίων δώδεκα χιλιάδες ψυχές και τις φυγαδεύει για να γλιτώσουν. Απέλπιδες προσπάθειες για ενίσχυση του αγώνα από την υπόλοιπη Ελλάδα πέφτουν στο κενό λόγω του εμφυλίου που μαινόταν.
    
    
    Μαλικούτης Νικολαος
    Οπλαρχηγός  Μεσαράς 1821
     • 12 Απριλίου 1824 ο Τομπάζης αφήνει την Κρήτη, οι αγωνιστές τον ακολουθούν και φεύγουν για την Πελοπόννησο. Πολλοί κρητικοί συμμετέχουν στα επαναστατικά γεγονότα στην Πελοπόννησο και την Ρούμελη.( Στο Μεσολλόγγι, στο Μανιάκι δίπλα στον Παπαφλέσσα , στους Μύλους δίπλα στο Υψηλάντη , στον Ανάλατο στο πλευρό του Γ.Καραισκάκη κλπ.
    Μάιος του 1824 η Κρήτη ελέγχεται από τους Τουρκοαιγυπτίους. Η επανάσταση βάλτωσε και μετατράπηκε σε κλεφτοπόλεμο από τους «Καλησπέρηδες», και "Χαίνηδες" αντάρτες που χτυπούσαν ξαφνικά και εξαφανίζονταν


    Β΄ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ 1825 - 1830
    
    Ιούνιος του 1825, τετρακόσιοι από τους Κρήτες που αγωνίζονται στην Πελοπόννησο επιστρέφουν και καταλαμβάνουν τα Φρούρια της Γραμβούσας και του Κισσάμου δημιουργώντας πάλι ελεύθερους πυρήνες στην Κρήτη.
    
    Καπετάν Μελίτακας
    (Μιχ. Μαυρογιάννης)
    Οπλαρχηγός Μυλοποτάμου 1821
    

    8 Μαΐου 1825: Νίκη των Κρητών κοντά στο Ρέθυμνο.25 Μαΐου: Νέα νίκη των Κρητών στην περιοχή Χαλαρά.

    15 Αυγούστου 1826: Νίκη των Κρητών στον Άγιο Ιωάννη της Γόρτυνας
    
    1827:  Σώμα χιλίων προσφύγων Κρητών αγωνιστών μεταφέρεται από τον Μιαούλη στο νησί και η επανάσταση γενικεύεται πάλι με επιτυχίες. Την ίδια χρονιά σκοτώνεται στο Καματερό Αττικής ο Συνταγματάρχης του Γαλλικού στρατού Διονύσιος Βούρβαχης, από τη γενιά των εκπατρισθέντων Κρητών του 1770.
    • Ιανουαριος 1828: Προς το τέλος του 1827 δέχεται πρόσκληση απο εκπρόσωπο των επαναστατημένων Κρητών να μεταβεί στην Κρήτη και να αναλάβει την ηγεσία της Επανάστασης εκεί. Ο Νταλιάνης με εκστρατευτικό σώμα 100 ιππέων και περίπου 500 πεζών μεταβαίνει στο νησί εκεί στις αρχές του Γενάρη του 1828, με υπαρχηγό τον Βασίλειο Αθανασίου.

    Χατζημιχάλης Νταλιάνης
    1775-1828
    Ηπειρώτης Οπλαρχηγός

    Μάιος 1828 ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΦΡΑΓΚΟΚΑΣΤΕΛΟΥ       
    Ο Νταλιάνης οδηγείται στα Σφακιά
    Στο μεταξύ ο Αλβανός πασάς της Κυδωνίας Μουσταφά που είχε διορισθεί από τον Μωχάμετ Αλή γενικός διοικητής της Κρήτης συγκεντρώνει τις δυνάμεις του και ετοιμάζεται να συγκρουσθεί μαζί τους. Όταν πληροφορείται ότι ο Χατζημιχάλης μετακινηθηκε στα Σφακιά αποστέλλει αγγελιοφόρους στους Σφακιανούς απειλώντας τους να παραμείνουν αμέτοχοι. Στις 8 Μαϊου μικρό τμήμα πεζών και ιππικού υπο τους Χατζημιχάλη, Μανουσογιαννάκη και Δεληγιαννάκη κτυπούν αιφνιδιαστικά σώμα Τούρκων που πήγαινε να ενωθεί με το κύριο σώμα του Μουσταφά. Στην συνέχεια ο Χατζημιχάλης οχυρώνεται στο Φραγκοκάστελλο.
    Μανουσογιαννάκης Αν 1786 - 1881
    Στρατάρχης Κρήτης 1821
    Στις 17 Μαϊου ο Μουσταφά επικεφαλής στρατού 8.000 φτάνει στο Φραγκοκάστελο. Τις πρώτες ώρες η μάχη ήταν αμφίρροπη παρόλη την αριθμητική υπεροχή των οθωμανικών δυνάμεων. Τελικά ύστερα από λυσαλαίο και άνισο αγώνα οι αμυνόμενοι πραγματοποίησαν έξοδο από το κάστρο. Σχεδόν όλοι οι υπερασπιστές του Φραγκοκάστελου βρήκαν τον θάνατο, μαζί με τον Χατζημιχάλη Νταλιάνη και τον υπασπιστή του Κυριακούλη Αργυροκαστρίτη..
    Ως απόρροια της Μάχης αυτής έχουν καταγραφεί στην τοπική κρητική παράδοση δοξασίες γύρω από την Μάχη του Φραγκοκάστελου: οι Δροσουλίτες

    Ιωασάφ Ξωπατέρας1847-1828
    Ιωάννης Μαρκάκης
    • Οι Σφακιανοί που παρακολουθούσαν το Μουσταφά κατά την επιστροφή του μέσω των Σφακίων προς τα Χανιά, τον χτύπησαν και έχασε πάνω από χίλιους άνδρες. Η καταστροφή του θα ήταν ολοκληρωτική αν δεν τρέπονταν σε φυγή αφήνοντας όπλα και εφόδια, οι πεινασμένοι αγωνιστές βλέποντας τα στράφηκαν στην λαφυραγωγία.
    
    • Στις 29 Φεβρουαρίου 1828 στο μοναστήρι της Οδηγήτριας στη Μεσσαρά ο θρυλικός Ξωπατέρας περικυκλωμένος από 3000 Τουρκους βρίσκει μαρτυρικό θάνατο μετά από τρεις ημέρες αντίστασης
    • Αρχές του 1829 όλη η Κρήτη εκτός των τριών μεγάλων Φρουρίων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, είναι ελεύθερη. 
    ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΑΣ
    ΚΡΗΤΗΣ 1821
    • 22 Ιανουαρίου 1830 μετά από δέκα χρόνια αγώνα και αμέτρητες θυσίες το Πρωτόκολλο του Λονδίνου άφησε την Κρήτη εκτός των ορίων του Ελληνικού Κράτους. Την λύση αυτή επέβαλε η Αγγλική διπλωματία που προσπάθησε να πείσει τους Ευρωπαίους συμμάχους ότι "η προσάρτησις της Κρήτης εις στον Ελληνικόν κορμόν δεν είναι ουσιωδώς συντελεστική εις την ευημερίαν και ανεξαρτησίαν του νεοσύστατου κράτους"  Ουσιαστικά η αδυναμία της ελληνικής πολιτικής να επιβάλει την Ένωση της Κρήτης με το νέο ελληνικό κράτος και η αγγλική πολιτική, που ήθελε μια Κρήτη ως βάση της για την εξάπλωση της Αγγλίας στη Μέση Ανατολή, πίστευαν ότι θα το επετύγχαναν, καλύτερα, με μία Κρήτη υπό τον έλεγχο του αποδυναμωμένου σουλτάνου ,παρά του “Ρωσόφιλου”,  Καποδίστρια, περιορίζοντας ταυτόχρονα και την επιρροή, στη Μεσόγειο, του ανταγωνιστικού, προς τον Αγγλικό, Ρωσικού στόλου, συντέλεσαν σʼ αυτήν την εξέλιξη


    22 Απριλίου 1830 Η απόφαση αυτή γέμισε με πικρία και απογοήτευση τους Κρήτες αγωνιστές.
     Το Κρητικό συμβούλιο σε έκτακτη συνεδρίαση του εκδίδει την ακόλουθη δραματική προκήρυξη η οποία αποτελεί ουσιαστικά κι την πρώτη διακήρυξη της νέας ιστορικής πορείας που ονομάστηκε και επίσημα "Κρητικόν Ζήτημα"
     «Προς τους Έλληνας» .
    «Η Κρήτη ήτο και είναι μέρος αδιάσπαστο της Ελλάδος αυτή ως συναγωνισθείσα και συναγωνιζομένη με τα λοιπά επαναστατημένα μέρη από την αρχήν, ώστε δεν μπορεί να εννοήσει πως εις διαφόρους πράξεις πληρεξουσίων των σεβαστών τούτων μοναρχών η Κρήτη παρεσιωπήθη διόλου,……. Ημείς δεν ευρίσκομεν αλλού την σωτηρίαν μας παρά εις τα όπλα μας και εις αυτόν τον έντιμον θάνατον…….»
    
    Μωχάμετ Άλη 1769-1849
    Αντιβασιλέας Αιγύπτου
    • Ιούνιος του 1830 τα πλοία των Χριστιανικών Μ. Δυνάμεων απέκλεισαν τα παράλια της Κρήτης και επέβαλαν την ειρήνη στο νησί υπέρ των Τουρκοαιγυπτίων.Προσπάθεια για ανακατάληψη της Γραμπούσας και αναζοπύρωσης της επανάστασης απέτυχε, Το Κρητικό συμβούλιο συνεδριάζει για τελευταία φορά στις 23 Νοεμβρίου 1930 στις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου, συντάσωντας μια τελευταία διαμαρτυρία απέναντι στην Ελληνική κυβέρνηση και στους ναυάρχους των Μεγάλων Δυνάμεων : "Όλοι συμφώνως Τούρκοι, Χριστιανών Ηγεμόνων, Υπουργοί και Ελληνική Κυβέρνησις συνώμωσαν εναντίον των Χριστιανών της Κρήτης σήμερον , θέλοντες ίσως να τους δώσουν αντίλυτρον, θύμα της ελευθερίας των λοιπών αδερφών των...."

    Επιλογος
    Η επίσημη δικαιολογία της μη συμμετοχής της Κρήτης στο πρωτόκολλο του Λονδίνου ήταν ότι “η Κρήτη δεν εκινήθη ουδαμού” (ρήση που αποδίδεται στον Σπ.Τρικούπη) και έτσι ελευθερώθηκαν μόνο οι επαναστατημένες περιοχές της χώρας…κι'αυτό γιατί μια προβολή των πολυαίμακτων θυσιών της Κρήτης από το 1770  και μετά ,αναπόφευκτα θα εξέθεταν τις Αγγλόφιλες πολιτικές ελληνικές δυνάμεις που ουσιαστικά “πούλησαν” την Κρήτη στους αφέντες τους…
    Αν ωστόσο κάποτε η Ελληνική Πολιτεία ντρεπόταν να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια, αποκρύπτοντας την, είναι απορίας άξιο γιατί συνεχίζει να το κάνει ακόμα και σήμερα.
    Η ιστορική αλήθεια πρέπει κάποτε να αποκατασταθεί. Είναι χρέος και ελάχιστος φόρος τιμής γι' αυτους που αγωνίστηκαν και έχυσαν το αίμα τους στο βωμό της ελευθερίας.
    

    ΠΗΓΕΣ
    1. Κρητικό Αρχείο» Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος -Θεοχάρη Δετοράκη, Ιστορία της Κρήτης, Ηράκλειο 1990
    2. Β. Ψιλάκη “Ιστορία της Κρήτης”, 1909.

    3.  Κ. Κριτοβουλίδου “Απομνημονεύματα του περι αυτονομίας της Ελλάδος πολέμου των Κρητών” 1859.
    4. Διον. Κόκκινου “Ελληνική Επανάσταση”, 1957.