Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ


 Μετά από επίπονο ψάξιμο στο διαδίκτυο, κατάφερα τελικά να συλλέξω διάσημο αλλά και σπάνιο φωτογραφικό υλικό από τις αρχές του αιώνα μέχρι και τις παραμονές του 2ου παγκοσμίου πολέμου, μια εποχή με ιδιαίτερες πολιτικές και κοινωνικές εξάρσεις και αναταραχές. Θεματικά το υλικό αφορά την Κρήτη στις αρχές του αιώνα και περιορίζεται σε τρεις διακεκριμμένους φωτογράφους - ερευνητές της εποχής ..... ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟ.....(Για μεγένθυση των φωτογραφιών κάνεται κλικ πάνω τους).

Guseppe Gerola 1900 - 1902
GUSEPPE GEROLA
 Ο Ιταλός αρχαιολόγος Guseppe Gerola γεννήθηκε το 1877 και πέθανε το 1938. Γύρω στα 1900 στάλθηκε στην Κρήτη από το Ινστιτούτο Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών της Βενετίας, επικεφαλής συνεργείου από ειδικούς, με εντολή να μελετήσει, φωτογραφήσει και καταγράψει τα ενετικά μνημεία της Κρήτης, πριν καταστραφούν από το χρόνο.

Για το σκοπό αυτό παρέμεινε επί διετία στην Κρήτη γυρίζοντας αυτήν από άκρου εις άκρον. Επιστρέφοντας κατόπιν στην Βενετία παρέδωσε τα στοιχεία τα οποία με τόσο κόπο και φροντίδα είχε συγκεντρώσει, στον εντολέα του το Ινστιτούτο. Με βάση δε το υλικό αυτό το Ινστιτούτο εξέδωσε από το 1905-1952, ένα θαυμάσιο έργο σε πέντε μεγάλους πολυτελείς τόμους, με τον τίτλο «Βενετικά Μνημεία εις την νήσον Κρήτη». Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει περί τις 1000 εξαιρετικές φωτογραφίες των πόλεων και των μνημείων της Κρήτης, αρκετούς χάρτες και λιθογραφίες, πίνακες επιγραφών, οικοσήμων κ.λπ

ΗΡΆΚΛΕΙΟ :Τα παλιά τείχη στο λιμάνι και η πύλη στου μόλου πριν την κατεδάφιση 1900 

ΗΡΆΚΛΕΙΟ:Το φρούριο της θάλασσας (ΚΟΥΛΕΣ) όπως φαίνεται από τον μόλο 1900

ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Τμήματα από τα νέα και νεότερα νεόρια (nuovi) και (nuovissimi) 1900

ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Πύλη Αγίου Γεωργίου (Τρεις καμάρες) 1900

ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Ναός του Σωτήρα

ΒΕΝΕΡΑΤΟ: Ερείπια ναού Αγ. Ιωάννου 1900


 Fred Boissonnas (1911 - 1919)
Fred Boissonnas
 Ο Ελβετός φιλέλληνας Fred Boissonnas είναι η περίπτωση του φωτογράφου - καλλιτέχνη. Κάθε φωτογραφία είναι ένας απίστευτος φωτογραφικός πίνακας παιχνιδίσματος του φωτός και της σκιάς, του σεναρίου και της αυθόρμητης ιστορίας...Μας παραδίδει τον ανεκτίμητο πλούτο της αποτύπωσης του ελληνικού τοπίου, της καθημερινότητας αλλά και ιστορικών στιγμών από την Ελλάδα που βγαίνει από την εξευτελιστική ήττα του 1897 και ορθοποδεί προς τους θριάμβους του 1912-1913 αλλά ο λαός παραμένει σε συνθήκες ζωής του 19ου αιώνα....Έργο δικό του είναι η πρώτη εκτεταταμένη φωτογραφική καταγραφή της ελληνικής επικράτειας για τρεις δεκαετίες και η πρώτη μεθοδική αποτύπωση του ελληνικού φυσικού τοπίου, πέραν των αρχαιολογικών χώρων. Μαζί με το τοπίο, ο Boissonnas ασχολήθηκε επίσης και με τα ήθη και έθιμα της εποχής.

Το έργο του επηρέασε σημαντικά την μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία, διανοίγοντας καινούργιους εκφραστικούς δρόμους και θεματογραφικές επιλογές. Η συλλογή παρουσιάζει ιστορικό, κοινωνικό, αισθητικό, λαογραφικό και ευρύτερα ιδεολογικό ενδιαφέρον, συνυφασμένο με τις πολιτικές διεργασίες της εποχής.







Εσωτερικό κρητικού σπιτιού Λάκοι Χανιά1911


Λιομάζωμα στην Πρέβελη 1911


Κρήτη 1911

Κρήτη Ομαλός 1911


Μύλος στην Μαρώνεια Σητείας 1911


Οι αδερφοί Μάντακα Λάκοι 1911



Καφενείο σε χωριό της Κρήτης 1913

Κρήτη - Ελούντα  προς Σπιναλόγκα 1918
 
Κρήτη - Ελούντα 1918


Αυλή κρητικού σπιτιού Αγίοι Δέκα 1919

Χανιά  Ενετικό λιμάνι 1911

Χανιά  - Η αγορά 1920


Ηράκλειο Η πλατιά στράτα (Λ.Καλοκαιρινού ) 1920


Σφακια 1911


Ηράκλειο Η κρήνη Morozini 1920


Άγιος Νικόλαος 1920


Χανιά   1920
 



Ελλη Σουγιουτζόγλου ή Nelly’s 1927 & 1939

Nelly’s
 Υπήρξε μια από τις μεγάλες μορφές της ιστορίας της φωτογραφίας, H διαδρομή της στη διάρκεια του αιώνα θυμίζει τις περιπέτειες των παθιασμένων εκείνων γυναικών που ακολουθούν τα βήματα μιας ύπαρξης στις θύελλες του κόσμου και στη δίνη του χρόνου. Mε το βλέμμα μπροστά, στην πυρκαγιά του ορίζοντα, αγνόησε τους φόβους και τις προκαταλήψεις της νεοελληνικής μπουρζουαζίας και όρισε τη δουλειά της μέσα από τον φακό των αισθήσεων. Kαι αυτό που κατάφερε, παρά τις αντιδράσεις των επικριτών της, δεν ήταν παρά να απαθανατίσει μια Eλλάδα που χάνεται, την Eλλάδα της αρμονίας και της ομορφιάς, που θέλουμε να κουβαλάμε μέσα μας.
Η Έλλη Σουγιουλτζόγλου, γνωστή ως Nelly's, επισκέφτηκε πρώτη φορα την Κρήτη το 1927. Είχε γίνει ήδη γνωστή στην Αθήνα από φωτογραφίες συνοικισμών, αρχαιοτήτων και πορτρέτα και είχε αναγνωριστεί διεθνώς με τις εντυπωσιακές φωτογραφίες μιας γυμνής χορεύτριας στην Ακρόπολη. Στην Κρήτη η Nelly's συναντά μια κοινωνία με αρχαϊκές δομές που έχουν ελάχιστα μεταβληθεί με το πέρασμα των αιώνων, εντυπωσιάζεται και την καταγράφει με πλήθος λήψεων. Στο βιβλίο αυτό απεικονίζεται με μια σειρά εξαιρετικών φωτογραφιών , τραβηγμένων με αμεσότητα σε φυσικούς χώρους μια κοινωνία που έχει πλέον ριζικά ανασχηματιστεί.




Βενεράτο 1927
                                       


Καλαθοπλέκτης 1927


Πλέκωντας καλάθια 1927


Μεσσαρά 1939


Καλαθοπουλητής 1939

Βροντήσι 1927


 Κρητικοί μουσικοί και μαντιναδολόγοι, 1927


Μονή Παλιανής 1927


Μονή Παλιανής 1927


Ριζίτης λυράρης 1939


Αυγενική 1939

Στο Βαλιδέ τζαμί 1927


Αλέθωντας στον χειρόμυλο 1927


Παρέα  με τη λύρα 1939


Αρμέγματα 1927

Στο αλώνι με το βολόσυρο Μεσσαρά 1939

Αρκάδι 1927


Κεντρική Κρήτη 1927


Λάκκοι 1927


Κεντρική Κρήτη 1927


Λάκκοι 1927

Σφακιά 1939


Χανιά λιμάνι 1927

Ρογδιά 1927


Σφακιανοί 1939

Θέρος Κεντρική Κρητη 1939

Ανώγεια 1927

 



ΠΗΓΕΣ

Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011

Μονή Αγίας Θεοτόκου

Η Μονή Αγίας Θεοτόκου σήμερα. Στο βάθος το φαράγγι του Αγ, Φανουρίου και το Βενεράτο

Μικρή μονή δίπλα στον ποταμό Απόλλωνα, στη διοικητική περιφέρεια του χωριού Βενεράτο.

Δεν είναι γνωστό το πότε χτίσθηκε, αν ληφθεί όμως υπ' όψιν το ότι κατά το 1754 ήταν ήδη ετοιμόρροπη, θα πρέπει να υποθέσουμε ότι λειτουργούσε κατά τα τελευταία χρόνια της Ενετοκρατίας.

Η πρώτη αναφορά για τη Μονή Θεοτόκου προέρχεται από έγγραφα του τουρκικού αρχείου, το 1754. Κάτοικοι των χωριών Βενεράτο και Γαλένι υπέβαλαν αναφορά στις τουρκικές αρχές ζητώντας άδεια για την επισκευή των ναών της Θεοτόκου κοντά στο Βενεράτο και της Παναγίας στο Γαλένι.

«Επειδή ή πλησίον του χωρίον μας Βενεράτο της επαρχίας Τεμένονς τον Σαντζακίον Χάνδακος κειμένη εκκλησία της Αγίας Θεοτόκου, λόγω παρελεύσεως πολλοϋ χρόνου κατέστη ετοιμόρροπος καί ή είσοδος καί ή έξοδος εξ αυτής είναι επικίν¬δυνος καί επίφοβος καί θα ήδύνατο αντη νά έπιδιορθωθή, ώς είχε πρότερον, ... αίτούμεθα τήν ύμετέραν υψηλήν εύσπλαχνίαν προς τόν ιερόν άχιτναμέν» κ.λπ.

Οι τουρκικές αρχές διέταξαν επιτόπια έρευνα και υπολογισμό των δαπανών επισκευής για τους δύο ναούς «των οποίων οι κάτοικοι άπιστοι ραγιάδες, οι κοτζαμπάσηδες οι γέροντες μοναχοί, ιερείς καί Ηγούμενοι έζήτησαν δι αιτήσεως των τήν επιδιόρθωσίν των, εξ αιτίας παρελεύσεως πολλοϋ χρόνου πλήρως καταστραφεισών εκκλησιών τούτων, εις βαθμόν νά μή δύνανται νά εκτελούνται εν αύταϊς αϊ σαθραί ίεροτελεστίαι των, καί επί τω δρω όπως έπανακτισθώσιν και άνακαινισθώσιν τά ετοιμόρροπα καί καταπεσόντα τμήματα των καί μή μεταβάλουν αϊ επιδιορθώσεις αύται τό άρχικόν αυτών σχήμα καί επιδιορθωθούν άνεν άνυψώσεως καί διευρύνσεως...». Η σαφής αναφορά του εγγράφου σε «γέροντες, μοναχούς, ιερείς και Ηγουμένους» αποδεικνύει οτι έναν αιώνα μετά την τουρκική κατάκτηση η μονή εξακολουθούσε να λειτουργεί, έστω και ετοιμόρροπη.
Η επιτόπια έρευνα που έγινε τον Οκτώβριο του 1754 απέδειξε ότι πράγματι οι δυό ναοί χρειάζονταν επισκευή. Μέτρησαν «δια του αρχιτεκτονικού πήχεως» τις εκκλησίες και διεπίστωσαν ότι η Αγία Θεοτόκος

«...είναι μήκους μέν δώδεκα πήχεων, πλάτους επτά πήξεων καί δεκαοκτώ δακτύλων καί ύψονς οκτώ πήχεων. Έσημείωσαν δέ, δτι μία θύρα αυτής εις τό βόρειον μέρος καί τά παραθυρόφυλλα δύο παραθύρων καί εκ των εν αυτή δεκαέξ στασιδιών, τά πέντε χρήζουν άνακαινίσεως καί τά πέντε έπιδιορθώσεως. 'Η δέ στέγη αυτής, μήκους δώδεκα πήχεων καί πλάτους επτά πήχεων καί δεκαοκτώ δακτύλων, δέον νά χρισθή εν μέρει δι' άμμοκονίας, νά ανακαινισθούν δέ οι καταστραφέντες κέραμοι. Νά κλείση ή κατά πλάτος της στέγης μικρά άψίς καί νά έπιχρισθή καί χαλικολογηθή ό τοίχος ταύτης...».


Το τουρκικό αρχείο όμως παρέχει και πληρέστερες ειδήσεις για τη Μονή Αγίας Θεοτόκου. Τον Ιούλιο του 1758 η Μονή εξακολουθούσε να είναι ετοιμόρροπος και...
«...διά τήν επιδιόρθωσίν της δέν έξαρκουν τά άφιερωθέντα αύτης ακίνητα ούτε καί άρκουν επίσης αϊ πρόσοδοι των ακινήτων των διά τήν έπιδιόρθωσίν της...».

Από το σχετικό έγγραφο πληροφορούμαστε ότι η Μονή ανήκε στο Μητροπολίτη Κρήτης "Γεράσιμο υιό Γιάννη" ο οποίος την είχε αποκτήσει "δι' ανταλλαγής βακουφικών ακινήτων".

Πρόκειται για το Μητροπολίτη Γεράσιμο τον Λετίτζη τον από Μονεμβασία, που διετέλεσε Μητροπολίτης Κρήτης από το 1725 ως το 1756. Ο Γεράσιμος ήταν από το Βενεράτο και ήταν φυσικό να ενδιαφερθεί να αποκτήσει "δι' ανταλλαγής" ένα ιερό καθίδρυμα του τόπου καταγωγής του.

Δεν μου είναι γνωστή καμιά άλλη αναφορά όσον αφορά την εποχή που η Μονή Αγίας Θεοτόκου έγινε "βακουφικό κτήμα". Είναι πιθανόν να ανήκε στη Μονή Παλιανής, της οποίας η περιουσία περιήλθε στην τουρκική κυριαρχία μετά την κατάκτηση της Κρήτης.

Ο Γεράσιμος Λετίτζη ς όμως εκχώρησε τη μονή στο διάδοχο του, τον Γεράσιμο τον τρίτο τον εκ Χίου (1756-1769). Και εκείνος, όταν είδε πως ήταν αδύνατο να επισκευασθεί με τα εισοδήματα της, αποφάσισε να την εκχωρήσει στη Μονή Επανωσήφη:

«άφιερώ ταύτην καί τά κατωτέρω περιγραφόμενα ακίνητα, ταύτης, δι' ειλικρινούς και οίκιοθελοϋς προθέσεως καί αιωνίας άφιερώσεως, διά τους πτωχούς της εν τη επαρχία Μονοφατσίου κειμένης μονής Άγίου Γεωργίου Έπανωσήφη.

Λίγη ώρα μετά την αφιέρωση ο Μητροπολίτης μετάνιωσε και προσπάθησε να ακυρώσει τη δωρεά, χωρίς αποτέλεσμα .

Τα περιουσιακά στοιχεία της μονής κατά το 1758 ήταν αξιόλογα.: Στο Βενεράτο: Αμπέλι εκτάσεως επτά ντονουμίων . Αγρός ποτιστικός τεσσάρων ντονουμίων και αγροί, σε διάφορες τοποθεσίες, εκτάσεως 156 μουζουρίων. Στην Αυγενική, αγροί εκτάσεως 6 μουζουρίων 53.
Από το 1758 λοιπόν η μονή ακολουθεί την πορεία της πλούσιας Μονής Αγ. Γεωργίου Επανωσήφη). Η σχέση αυτή διατηρήθηκε  μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε παραχωρήθηκε άτυπα στη Μονή Παλιανής. Αργότερα τα 2/3 της περιουσίας στον Οργανισμό Διαχειρήσεως Εκκλησιαστικής περιουσίας. Σήμερα ακόμη και ο ναός έχει παραχωρηθεί στην Ενορία Βενεράτου.

Δεν είναι γνωστό το πότε επισκευάστηκε τελικά η Μονή. Οικοδομικές εργασίες έγιναν,  κατά το 1816, όπως μαρτυρεί επιγραφή που βρίσκεται σήμερα εντοιχισμένη πάνω από το υπέρθυρο της κυρίως εισόδου.

Από τη Μονή Αγίας Θεοτόκου προέρχεται παλαιό Ευαγγέλιο (έκδοσης του 1614 "εν ταις κλειναίς Βενετίαις") το οποίον περιέχει πλήθος πολυτίμων ενθυμίσεων, που δημοσιεύτηκαν από το Νικ. Σταυρινίδη.
Ο Σταυρινιδης είχε δει το Ευαγγέλιο αυτό στο ναό της Χρυσοπηγής, στη "μεσκινιά" του Ηρακλείου, και έγραψε σχετικά:

«Τό Εύαγγέλιον αυτό ήρθε στην εκκλησία τής Χρυσοπηγής του λωβοχωρίου τής Μεσκηνιάς τοϋ Μ. Κάστρου από τήν Μονήν τής Άγιας Θεοτόκου "εις τόν Απόλλωνα". Πιθανόν  κάποιος ιερομόναχος τής Μονής αυτής, είτε λεπρός είτε από ιδική του προαίρεση, ύπηρέτησε στην 'Εκκλησία της Χρυσοπηγής, οπού καί άφησε τό Ευαγγέλιο αυτό, ή ακόμη οτι τό πρόσφερε ή Μονή τής Άγιας Θεοτόκου πού εν τω μεταξύ είχε περιέλθει στην εξουσία τής Μονής Άγιου Γεωργίου Άπανωσήφη, στην εκκλησία τής Χρυσοπηγής. Στά παλιά χρόνια ήταν μιά ανερξάρτητη μονή. Πότε ιδρύθηκε, ποίοι ήταν οι Ηγούμενοι της, τά ακίνητα της καί τά αλλά σχετικά μέ τή μονή αυτή δυστυχώς δέν γνωρίζουμε επί τον παρόντος.....Σήμερα τό Μοναστήρι αυτό δεν υπάρχει, περιήλθε στην κατοχή τοϋ Εφεδρικού Ταμείου, ρήμαξαν τά κελλιά καί ή εκκλησία τής Θεοτόκου παραχωρήθηκε στην Κοινότητα Βενεράτου. Στή δεύτερη σελίδα τοϋ Ευαγγελίου αύτού υπάρχει ή ακόλουθη ένθύμιση, πολύ κακογραμμένη από άνθρωπο αγράμματο. Μεταφέροντας την στην ορθή γραφή, διαβάζει κανείς τά εξής:                         Θείον καί ιερόν Εύαγγέλιον τό όποιον εστί τής Αγίας Θεοτόκου εις τόν Απόλλωνα, τοϋ Άγιου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου τοϋ Άπανωσήφη καί όστις τό ξενώση νά....»

(Εφημ. "Πατρίς", φ. 3043,12-1-1957, σελ. 1).

Το Ευαγγέλιο  αυτό συνδέει τη Μονή Θεοτόκου με έναν λόγιο διδάσκαλο του 18ου αιώνα. Το Συνέσιο. Μια ενθύμηση αχρονολόγητη αναφέρει:
"Έτούτο υπάρχει τό θείον καί ιερόν Εύαγγέλιον του άγιου άρχιμανδρίτου Συνεσίου του Κρητός"


http://explore-crete.gr/