Μετά από επίπονο ψάξιμο στο διαδίκτυο, κατάφερα τελικά να συλλέξω διάσημο αλλά και σπάνιο φωτογραφικό υλικό από τις αρχές του αιώνα μέχρι και τις παραμονές του 2ου παγκοσμίου πολέμου, μια εποχή με ιδιαίτερες πολιτικές και κοινωνικές εξάρσεις και αναταραχές. Θεματικά το υλικό αφορά την Κρήτη στις αρχές του αιώνα και περιορίζεται σε τρεις διακεκριμμένους φωτογράφους - ερευνητές της εποχής ..... ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟ.....(Για μεγένθυση των φωτογραφιών κάνεται κλικ πάνω τους).
Guseppe Gerola 1900 - 1902
|
GUSEPPE GEROLA |
Ο Ιταλός αρχαιολόγος Guseppe Gerola γεννήθηκε το 1877 και πέθανε το 1938. Γύρω στα 1900 στάλθηκε στην Κρήτη από το Ινστιτούτο Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών της Βενετίας, επικεφαλής συνεργείου από ειδικούς, με εντολή να μελετήσει, φωτογραφήσει και καταγράψει τα ενετικά μνημεία της Κρήτης, πριν καταστραφούν από το χρόνο.
Για το σκοπό αυτό παρέμεινε επί διετία στην Κρήτη γυρίζοντας αυτήν από άκρου εις άκρον. Επιστρέφοντας κατόπιν στην Βενετία παρέδωσε τα στοιχεία τα οποία με τόσο κόπο και φροντίδα είχε συγκεντρώσει, στον εντολέα του το Ινστιτούτο. Με βάση δε το υλικό αυτό το Ινστιτούτο εξέδωσε από το 1905-1952, ένα θαυμάσιο έργο σε πέντε μεγάλους πολυτελείς τόμους, με τον τίτλο «Βενετικά Μνημεία εις την νήσον Κρήτη». Το σύνολο του έργου περιλαμβάνει περί τις 1000 εξαιρετικές φωτογραφίες των πόλεων και των μνημείων της Κρήτης, αρκετούς χάρτες και λιθογραφίες, πίνακες επιγραφών, οικοσήμων κ.λπ
|
ΗΡΆΚΛΕΙΟ :Τα παλιά τείχη στο λιμάνι και η πύλη στου μόλου πριν την κατεδάφιση 1900 |
|
ΗΡΆΚΛΕΙΟ:Το φρούριο της θάλασσας (ΚΟΥΛΕΣ) όπως φαίνεται από τον μόλο 1900 |
|
ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Τμήματα από τα νέα και νεότερα νεόρια (nuovi) και (nuovissimi) 1900 |
|
ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Πύλη Αγίου Γεωργίου (Τρεις καμάρες) 1900 |
|
ΗΡΆΚΛΕΙΟ: Ναός του Σωτήρα |
|
ΒΕΝΕΡΑΤΟ: Ερείπια ναού Αγ. Ιωάννου 1900 |
Fred Boissonnas (1911 - 1919)
|
Fred Boissonnas |
Ο Ελβετός φιλέλληνας Fred Boissonnas είναι η περίπτωση του φωτογράφου - καλλιτέχνη. Κάθε φωτογραφία είναι ένας απίστευτος φωτογραφικός πίνακας παιχνιδίσματος του φωτός και της σκιάς, του σεναρίου και της αυθόρμητης ιστορίας...Μας παραδίδει τον ανεκτίμητο πλούτο της αποτύπωσης του ελληνικού τοπίου, της καθημερινότητας αλλά και ιστορικών στιγμών από την Ελλάδα που βγαίνει από την εξευτελιστική ήττα του 1897 και ορθοποδεί προς τους θριάμβους του 1912-1913 αλλά ο λαός παραμένει σε συνθήκες ζωής του 19ου αιώνα....Έργο δικό του είναι η πρώτη εκτεταταμένη φωτογραφική καταγραφή της ελληνικής επικράτειας για τρεις δεκαετίες και η πρώτη μεθοδική αποτύπωση του ελληνικού φυσικού τοπίου, πέραν των αρχαιολογικών χώρων. Μαζί με το τοπίο, ο Boissonnas ασχολήθηκε επίσης και με τα ήθη και έθιμα της εποχής.
Το έργο του επηρέασε σημαντικά την μεταπολεμική ελληνική φωτογραφία, διανοίγοντας καινούργιους εκφραστικούς δρόμους και θεματογραφικές επιλογές. Η συλλογή παρουσιάζει ιστορικό, κοινωνικό, αισθητικό, λαογραφικό και ευρύτερα ιδεολογικό ενδιαφέρον, συνυφασμένο με τις πολιτικές διεργασίες της εποχής.
|
Εσωτερικό κρητικού σπιτιού Λάκοι Χανιά1911 |
|
Λιομάζωμα στην Πρέβελη 1911 |
|
Κρήτη 1911 |
|
Κρήτη Ομαλός 1911 |
|
Μύλος στην Μαρώνεια Σητείας 1911 |
|
Οι αδερφοί Μάντακα Λάκοι 1911 |
|
Καφενείο σε χωριό της Κρήτης 1913 |
|
Κρήτη - Ελούντα προς Σπιναλόγκα 1918 |
|
Κρήτη - Ελούντα 1918
|
|
Αυλή κρητικού σπιτιού Αγίοι Δέκα 1919 |
|
Χανιά Ενετικό λιμάνι 1911 |
|
Χανιά - Η αγορά 1920 |
|
Ηράκλειο Η πλατιά στράτα (Λ.Καλοκαιρινού ) 1920 |
|
Σφακια 1911 |
|
Ηράκλειο Η κρήνη Morozini 1920 |
|
Άγιος Νικόλαος 1920 |
|
Χανιά 1920 |
Ελλη Σουγιουτζόγλου ή Nelly’s 1927 & 1939
|
Nelly’s |
Υπήρξε μια από τις μεγάλες μορφές της ιστορίας της φωτογραφίας, H διαδρομή της στη διάρκεια του αιώνα θυμίζει τις περιπέτειες των παθιασμένων εκείνων γυναικών που ακολουθούν τα βήματα μιας ύπαρξης στις θύελλες του κόσμου και στη δίνη του χρόνου. Mε το βλέμμα μπροστά, στην πυρκαγιά του ορίζοντα, αγνόησε τους φόβους και τις προκαταλήψεις της νεοελληνικής μπουρζουαζίας και όρισε τη δουλειά της μέσα από τον φακό των αισθήσεων. Kαι αυτό που κατάφερε, παρά τις αντιδράσεις των επικριτών της, δεν ήταν παρά να απαθανατίσει μια Eλλάδα που χάνεται, την Eλλάδα της αρμονίας και της ομορφιάς, που θέλουμε να κουβαλάμε μέσα μας.
Η Έλλη Σουγιουλτζόγλου, γνωστή ως Nelly's, επισκέφτηκε πρώτη φορα την Κρήτη το 1927. Είχε γίνει ήδη γνωστή στην Αθήνα από φωτογραφίες συνοικισμών, αρχαιοτήτων και πορτρέτα και είχε αναγνωριστεί διεθνώς με τις εντυπωσιακές φωτογραφίες μιας γυμνής χορεύτριας στην Ακρόπολη. Στην Κρήτη η Nelly's συναντά μια κοινωνία με αρχαϊκές δομές που έχουν ελάχιστα μεταβληθεί με το πέρασμα των αιώνων, εντυπωσιάζεται και την καταγράφει με πλήθος λήψεων. Στο βιβλίο αυτό απεικονίζεται με μια σειρά εξαιρετικών φωτογραφιών , τραβηγμένων με αμεσότητα σε φυσικούς χώρους μια κοινωνία που έχει πλέον ριζικά ανασχηματιστεί.
|
Βενεράτο 1927 |
|
Καλαθοπλέκτης 1927 |
|
Πλέκωντας καλάθια 1927 |
|
Μεσσαρά 1939 |
|
Καλαθοπουλητής 1939 |
|
Βροντήσι 1927 |
|
Κρητικοί μουσικοί και μαντιναδολόγοι, 1927 |
|
Μονή Παλιανής 1927 |
|
Μονή Παλιανής 1927 |
|
Ριζίτης λυράρης 1939 |
|
Αυγενική 1939 |
|
Στο Βαλιδέ τζαμί 1927 |
|
Αλέθωντας στον χειρόμυλο 1927 |
|
Παρέα με τη λύρα 1939 |
|
Αρμέγματα 1927 |
|
Στο αλώνι με το βολόσυρο Μεσσαρά 1939 |
|
Αρκάδι 1927 |
|
Κεντρική Κρήτη 1927 |
|
Λάκκοι 1927 |
|
Κεντρική Κρήτη 1927 |
|
Λάκκοι 1927 |
|
Σφακιά 1939 |
|
Χανιά λιμάνι 1927 |
|
Ρογδιά 1927 |
|
Σφακιανοί 1939 |
|
Θέρος Κεντρική Κρητη 1939 |
|
Ανώγεια 1927 |
ΠΗΓΕΣ
Όλη η ομορφιά του κόσμου …
ΑπάντησηΔιαγραφή