Κυριακή 22 Ιουλίου 2012

«Βεγγέρα» στην «Άκρα» Βενεράτου


Εκδήλωση «Βεγγέρα» στην «Άκρα» Βενεράτου

Την Κυριακή 22 Ιουλίου στις 5.30 μ.μ.
Εκδήλωση «Βεγγέρα» στην «Άκρα» Βενεράτου
Από την περσινή «Βεγγέρα»

Μία ασυνήθιστη «Βεγγέρα» για μικρούς και μεγάλους, που θα περιλαμβάνει εικαστικού χαρακτήρα κατασκευές, βιβλιοπαρουσίαση, μουσική από εφήβους και νέους του χωριού, χορό, κρασί, τσικουδιά και μεζέδες, διοργανώνει την Κυριακή 22 Ιουλίου στις 5.30 μ.μ. ο πολιτιστικός σύλλογος Βενεράτου «Απόλλων».
Πρόκειται για μία καθιερωμένη εκδήλωση που γίνεται τα τελευταία χρόνια με πολύ μεγάλη επιτυχία, στη μαγευτική «Άκρα» του Βενεράτου, όπου δεσπόζουν τα βενετσιάνικα αρχοντικά σε μία εκπληκτικού φυσικού κάλλους θέα.
Καλλιτέχνες του Βενεράτου θα κάνουν μαθήματα γλυπτικής σε πηλό, ζωγραφικής, σφυρίλατου και γκράφιτι σε μικρούς και μεγάλους. Επίσης θα λειτουργήσει ειδικό περίπτερο παρουσίασης βιβλίων.


Το εκπληκτικό γλυπτό της Lyudmyla Misko που τοποθετείται στο πλαίσιο της εκδήλωσης του πολιτιστικού συλλόγου
Μόλις βραδιάσει έφηβοι και νέοι του χωριού θα πάρουν τις λύρες, τα μαντολίνα, τις κιθάρες και τις ασκομαντούρες τους για την έναρξη της μουσικής βραδιάς. Κι όπως είναι επόμενο όλοι θα χορέψουν στους ρυθμούς της παραδοσιακής, κρητικής μουσικής.
Ο πολιτιστικός σύλλογος Βενεράτου θα προσφέρει κρασί και τσικουδιά. Θα υπάρξουν και μεζέδες σε….συμβολική τιμή.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης ο πολιτιστικός σύλλογος τοποθετεί στο χώρο της «Άκρας» το θαυμάσιο γλυπτό με τίτλο «Η αρπαγή της Ευρώπης» της καθηγήτριας Γλυπτικής από την Ουκρανία Lyudmyla Misko. Το γλυπτό δημιουργήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο  στο πλαίσιο του διεθνούς  συμποσίου Γλυπτικής που διοργάνωσε ο πολιτιστικός σύλλογος Βενεράτου «Απόλλων».

Cretalive.gr


Δευτέρα 7 Μαΐου 2012

“Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι” Μάνος Χατζιδάκις




απο το MusicPaper
γράφει ο Μιχάλης Γελασάκης
O Mάνος Χατζιδάκις αποδυκνύει για μια ακόμη φορά ότι ήταν μπροστά για την εποχή του και είχε μάτια και αυτιά ανοιχτά φιλτράροντας το κάθε τι που συνέβαινε και έχοντας ταχύτατα αντανακλαστικά το κατέγραφε και το παρατηρούσε. Έμπαινε σε βάθος στα φαινόμενα της εποχής και γι’ αυτό κατάφερε να είναι διαχρονικός. Παρακάτω παραθέτουμε αυτούσιο ένα κείμενό του για το νεοναζισμό και τον εθνικισμό που έγραψε τον Φεβρουάριο του 1993, λίγους μήνες πριν τον θάνατό του. Το κείμενο αυτό είχε δημοσιευτεί στο πρόγραμμα αντιναζιστικής συναυλίας που είχε δώσει η Ορχήστρα των Χρωμάτων με έργα Βάιλ, Λίστ και Μπάρτον. Το ίδιο κείμενο παράλληλα είχε δημοσιευτεί και στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία.
O Mάνος Χατζιδάκις αποδυκνύει για μια ακόμη φορά ότι ήταν μπροστά για την εποχή του και είχε μάτια και αυτιά ανοιχτά φιλτράροντας το κάθε τι που συνέβαινε και έχοντας ταχύτατα αντανακλαστικά το κατέγραφε και το παρατηρούσε. Έμπαινε σε βάθος στα φαινόμενα της εποχής και γι’ αυτό κατάφερε να είναι διαχρονικός. Παρακάτω παραθέτουμε αυτούσιο ένα κείμενό του για το νεοναζισμό και τον εθνικισμό που έγραψε τον Φεβρουάριο του 1993, λίγους μήνες πριν τον θάνατό του. Το κείμενο αυτό είχε δημοσιευτεί στο πρόγραμμα αντιναζιστικής συναυλίας που είχε δώσει η Ορχήστρα των Χρωμάτων με έργα Βάιλ, Λίστ και Μπάρτον. Το ίδιο κείμενο παράλληλα είχε δημοσιευτεί και στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία.
“Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοινωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενυσχύουν τη βάρβαρη και αντιανθρώπινη παρουσία του.
Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία. Η αληθινή παιδεία και όχι η ανεύθυνη εκπαίδευση και η πληροφορία χωρίς κρίση και χωρίς ανήσυχη αμφισβητούμενη συμπερασματολογία. Αυτή η παιδεία που δεν εφησυχάζει ούτε δημιουργεί αυταρέσκεια στον σπουδάζοντα, αλλά πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα και την ανασφάλεια. Όμως μια τέτοια παιδεία δεν ευνοείται από τις πολιτικές παρατάξεις και από όλες τις κυβερνήσεις, διότι κατασκευάζει ελεύθερους και ανυπότακτους πολίτες μη χρήσιμους για το ευτελές παιχνίδι των κομμάτων και της πολιτικής. Κι αποτελεί πολιτική «παράδοση» η πεποίθηση πως τα κτήνη, με κατάλληλη τακτική και αντιμετώπιση, καθοδηγούνται, τιθασεύονται.
Ενώ τα πουλιά… Για τα πουλιά, μόνον οι δολοφόνοι, οι άθλιοι κυνηγοί αρμόζουν, με τις «ευγενικές παντός έθνους παραδόσεις». Κι είναι φορές που το κτήνος πολλαπλασιαζόμενο κάτω από συγκυρίες και με τη μορφή «λαϊκών αιτημάτων και διεκδικήσεων» σχηματίζει φαινόμενα λοιμώδους νόσου που προσβάλλει μεγάλες ανθρώπινες μάζες και επιβάλλει θανατηφόρες επιδημίες.
Πρόσφατη περίπτωση ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Μόνο που ο πόλεμος αυτός μας δημιούργησε για ένα διάστημα μιαν αρκετά μεγάλη πλάνη, μιαν ψευδαίσθηση. Πιστέψαμε όλοι μας πως σ’ αυτό τον πόλεμο η Δημοκρατία πολέμησε το φασισμό και τον νίκησε. Σκεφθείτε: η «Δημοκρατία», εμείς με τον Μεταξά κυβερνήτη και σύμμαχο τον Στάλιν, πολεμήσαμε το ναζισμό, σαν ιδεολογία άσχετη από μας τους ίδιους. Και τον… νικήσαμε. Τι ουτοπία και τι θράσος. Αγνοώντας πως απαλλασσόμενοι από την ευθύνη του κτηνώδους μέρους του εαυτού μας και τοποθετώντας το σε μια άλλη εθνότητα υποταγμένη ολοκληρωτικά σ’ αυτό, δεν νικούσαμε κανένα φασισμό αλλά απλώς μιαν άλλη εθνότητα επικίνδυνη που επιθυμούσε να μας υποτάξει.
Ένας πόλεμος σαν τόσους άλλους από επικίνδυνους ανόητους σε άλλους ανόητους, περιστασιακά ακίνδυνους. Και φυσικά όλα τα περί «Ελευθερίας», «Δημοκρατίας», και «λίκνων πνευματικών και μη», για τις απαίδευτες στήλες των εφημερίδων και τους αφελείς αναγνώστες. Ποτέ δεν θα νικήσει η Ελευθερία, αφού τη στηρίζουν και τη μεταφέρουν άνθρωποι, που εννοούν να μεταβιβάζουν τις δικές τους ευθύνες στους άλλους.
(Κάτι σαν την ηθική των γερόντων χριστιανών. Το καλό και το κακό έξω από μας. Στον Χριστό και τον διάβολο. Κι ένας Θεός που συγχωρεί τις αδυναμίες μας εφόσον κι όταν τον θυμηθούμε μες στην ανευθυνότητα του βίου μας. Επιδιώκοντας πάντα να εξασφαλίσουμε τη μετά θάνατον εξακολουθητική παρουσία μας. Αδυνατώντας να συλλάβουμε την έννοια της απουσίας μας. Το ότι μπορεί να υπάρχει ο κόσμος δίχως εμάς και δίχως τον Καντιώτη τον Φλωρίνης).
Δεν θέλω να επεκταθώ. Φοβάμαι πως δεν έχω τα εφόδια για μια θεωρητική ανάπτυξη, ούτε την κατάλληλη γλώσσα για τις απαιτήσεις του όλου θέματος. Όμως το θέμα με καίει. Και πριν πολλά χρόνια επιχείρησα να το αποσαφηνίσω μέσα μου. Σήμερα ξέρω πως διέβλεπα με την ευαισθησία μου τις εξελίξεις και την επανεμφάνιση του τέρατος. Και δεν εννοούσα να συνηθίσω την ολοένα αυξανόμενη παρουσία του. Πάντα εννοώ να τρομάζω.
Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι. Οι μισητοί δολοφόνοι, που βρίσκουν όμως κατανόηση από τις διωκτικές αρχές λόγω μιας περίεργης αλλά όχι και ανεξήγητης συγγενικής ομοιότητος. Που τους έχουν συνηθίσει οι αρχές και οι κυβερνήσεις σαν μια πολιτική προέκτασή τους ή σαν μια επιτρεπτή αντίθεση, δίχως ιδιαίτερη σημασία που να προκαλεί ανησυχία. (Τελευταία διάβασα πως στην Πάτρα, απέναντι στο αστυνομικό τμήμα άνοιξε τα γραφεία του ένα νεοναζιστικό κόμμα. Καμιά ανησυχία ούτε για τους φασίστες, ούτε για τους αστυνομικούς. Ούτε φυσικά για τους περιοίκους).
Ο εθνικισμός είναι κι αυτός νεοναζισμός. Τα κουρεμένα κεφάλια των στρατιωτών, έστω και παρά τη θέλησή τους, ευνοούν την έξοδο της σκέψης και της κρίσης, ώστε να υποτάσσονται και να γίνονται κατάλληλοι για την αποδοχή διαταγών και κατευθύνσεων προς κάποιο θάνατο. Δικόν τους ή των άλλων. Η εμπειρία μου διδάσκει πως η αληθινή σκέψη, ο προβληματισμός οφείλει κάπου να σταματά. Δεν συμφέρει. Γι’ αυτό και σταματώ. Ο ερασιτεχνισμός μου στην επικέντρωση κι ανάπτυξη του θέματος κινδυνεύει να γίνει ευάλωτος από τους εχθρούς. Όμως οφείλω να διακηρύξω το πάθος μου για μια πραγματική κι απρόσκοπτη ανθρώπινη ελευθερία.
Ο φασισμός στις μέρες μας φανερώνεται με δυο μορφές. Ή προκλητικός, με το πρόσχημα αντιδράσεως σε πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα που δεν ευνοούν την περίπτωσή τους ή παθητικός μες στον οποίο κυριαρχεί ο φόβος για ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Ανοχή και παθητικότητα λοιπόν. Κι έτσι εδραιώνεται η πρόκληση. Με την ανοχή των πολλών. Προτιμότερο αργός και σιωπηλός θάνατος από την αντίδραση του ζωντανού και ευαίσθητου οργανισμού που περιέχουμε.
Το φάντασμα του κτήνους παρουσιάζεται ιδιαιτέρως έντονα στους νέους. Εκεί επιδρά και το marketing. Η επιρροή από τα Μ.Μ.Ε. ενός τρόπου ζωής που ευνοεί το εμπόριο. Κι όπως η εμπορία ναρκωτικών ευνοεί τη διάδοσή τους στους νέους, έτσι και η μουσική, οι ιδέες, ο χορός και όσα σχετίζονται με τον τρόπο ζωής τους έχουν δημιουργήσει βιομηχανία και τεράστια κι αφάνταστα οικονομικά ενδιαφέρονται.
Και μη βρίσκοντας αντίσταση από μια στέρεη παιδεία όλα αυτά δημιουργούν ένα κατάλληλο έδαφος για να ανθίσει ο εγωκεντρισμός η εγωπάθεια, η κενότητα και φυσικά κάθε κτηνώδες ένστιχτο στο εσωτερικό τους. Προσέξτε το χορό τους με τις ομοιόμορφες στρατιωτικές κινήσεις, μακρά από κάθε διάθεση επαφής και επικοινωνίας. Το τραγούδι τους με τις συνθηματικές επαναλαμβανόμενες λέξεις, η απουσία του βιβλίου και της σκέψης από τη συμπεριφορά τους και ο στόχος για μια άνετη σταδιοδρομία κέρδους και εύκολης επιτυχίας.
Βιώνουμε μέρα με τη μέρα περισσότερο το τμήμα του εαυτού μας – που ή φοβάται ή δεν σκέφτεται, επιδιώκοντας όσο γίνεται περισσότερα οφέλη. Ώσπου να βρεθεί ο κατάλληλος«αρχηγός» που θα ηγηθεί αυτό το κατάπτυστο περιεχόμενό μας. Και τότε θα ‘ναι αργά για ν’ αντιδράσουμε. Ο νεοναζισμός είμαστε εσείς κι εμείς – όπως στη γνωστή παράσταση του Πιραντέλο. Είμαστε εσείς, εμείς και τα παιδιά μας. Δεχόμαστε να ‘μαστε απάνθρωποι μπρος στους φορείς του AIDS, από άγνοια αλλά και τόσο «ανθρώπινοι» και συγκαταβατικοί μπροστά στα ανθρωποειδή ερπετά του φασισμού, πάλι από άγνοια, αλλά κι από φόβο κι από συνήθεια.
Και το Κακό ελλοχεύει χωρίς προφύλαξη, χωρίς ντροπή.
Ο νεοναζισμός δεν είναι θεωρία, σκέψη και αναρχία.
Είναι μια παράσταση. Εσείς κι εμείς.
Και πρωταγωνιστεί ο Θάνατος.

Τρίτη 10 Απριλίου 2012

ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ Ηθη -Έθιμα - Παραδόσεις

Η νηστεία τελειώνει αφού κόψαμε και το τελευταίο ποδαράκι της κυρά Σαρακοστής μπαίνουμε αισίως στη Μεγάλη Εβδομάδα, την Εβδομάδα των Παθών με την κορύφωση του Θείου δράματος.
Κάθε γωνιά της Ελλάδας γιορτάζει το Πάσχα με το δικό της μοναδικό τρόπο. Έθιμα και παραδόσεις ζωντανεύουν και πάλι τη μεγαλύτερη και πλουσιότερη, σε λαογραφικές εκδηλώσεις, γιορτή της χριστιανοσύνης, της άνοιξης, της ζωής.
Το Σάββατο του Λαζάρου, κανένας γεωργός δεν πήγαινε στο χωράφι του να εργαστεί, γιατί όπως πίστευαν, ό,τι έπιαναν θα μαραινόταν. Επιτρεπόταν μόνο η συγκέντρωση ξερών κλαδιών για το άναμμα των φούρνων τη Μεγάλη Εβδομάδα για το ψήσιμο των κουλουριών. Την ημέρα αυτή επίσης, σε ορισμένα σπίτια οι νοικοκυρές φτιάχνουν στριφτά κουλουράκια, "τα Λαζαράκια", συμβολίζοντας με τον τρόπο αυτό το σώμα του Λαζάρου που ήταν τυλιγμένο στο σάβανο.
Την Κυριακή των Βαΐων μετά το τέλος της θείας λειτουργίας μοιράζονται στους πιστούς σταυροί από βάγια και κλαδιά ελιάς σε ανάμνηση της υποδοχής του Χριστού στην Ιερουσαλήμ. Την ημέρα αυτή επιτρέπεται η κατανάλωση ιχθύος, εξ ου και η γνωστή ρήση «Των Βαγιών τρώνε ψάρι και κολιό και την άλλη Κυριακή τα κουλούρια στο σακί» .Όσοι όμως πρόκειται να κοινωνήσουν δεν τρώνε γι’ αυτό λένε, «μακάριος όποιος φάει και τρισμακάριος όποιος δεν φάει».Το ίδιο βράδυ μπαίνουμε και τυπικά στην Μεγάλη Εβδομάδα, αφού κατά τον εσπερινό τελείται η ακολουθία του Νυμφίου.
Ήδη από τα Μεγάλη Δευτέρα σε όλα τα σπίτια του χωριού επικρατεί αναβρασμός ,καθώς οι νοικοκυρές καθαρίζουν και ασβεστώνουν τα σπίτια τους. Στον εσπερινό της Μεγάλης Τρίτης ψέλνεται το τροπάριο της Κασσιανής και την Μεγάλη Τετάρτη ,στο Μεγάλο Ευχέλαιο όλοι πάνε στην εκκλησία για να «μυρωθούν».
Από το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης οι γυναίκες καταγίνονται με το ζύμωμα. Ζυμώνουν τα καλιτσούνια τα τσουρέκια και τις λαμπροκουλούρες. Την ίδια μέρα γίνεται και το βάψιμο των αυγών, παλιά η βαφή γινόταν με φυσικά χρώματα από λουλούδια (κόκκινη παπαρούνα) ή κόκκινα κρεμμύδια. Μάλιστα πάνω στα αυγά, πριν τα βάψουν, κολλούσαν και μικρά άνθη ή φύλλα και έτσι τα σχέδιά τους αποτυπώνονταν επάνω.
Τα Πασχαλινά κόκκινα αυγά, σύμφωνα με τον Kοραή, συμβολίζουν το αίμα των προβάτων με το οποίο οι Ιουδαίοι έβαψαν τις οικείες τους, για να αποφύγουν την "υπό εξολοθρευτικού Αγγέλου φθοράν". Κατ’ άλλους τα αυγά βάφονται κόκκινα είτε σε ανάμνηση του χυμένου αίματος του Χριστού από τη λόγχη του Ρωμαίου στρατιώτη είτε γιατί το χρώμα αυτό αποτελεί έκφραση χαράς λόγω της ερχόμενης άνοιξης και της Ανάστασης του Κυρίου.
Τη Μεγάλη Πέμπτη οι σύντεκνοι (νονοί) πηγαίνουν στους βαφτισιμιούς τους την λαμπάδα της Ανάστασης, το κουλούρι της Λαμπρής και κόκκινα αυγά .
Τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ ψέλνεται η μακρά ακολουθία των Παθών με τα 12 Ευαγγέλια. Η αναπαράσταση της Σταύρωσης αποτελεί την κορυφαία και πιο συγκινητική στιγμή στην τέλεση του Θείου Δράματος. “Σήμερον κρεμάται επί ξύλου ο εν ύδασι την γην κρεμάσας”, ψάλλει ο ιερέας την ώρα που περιφέρει τον Εσταυρωμένο Ιησού στο ναό.
Παλιότερα γυναίκες και κορίτσια, έκαναν ολονυκτία στην εκκλησία, "φυλάγοντας και μοιρολογώντας το Χριστό" όπως συνήθιζαν να κάνουν για κάθε αγαπημένο τους νεκρό. Την επόμενη μέρα, οι ανύπαντρες κοπέλες αναλαμβάνουν να στολίσουν τον Επιτάφιο με γιρλάντες από λευκά λουλούδια, ώστε να είναι έτοιμος να δεχθεί το σώμα του Χριστού κατά την Αποκαθήλωση.


Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ημέρα πένθους. Ακόμη και σήμερα πολλοί δεν στρώνουν καν τραπέζι τη Μεγάλη Παρασκευή και το γεύμα τους περιορίζεται σε ένα πιάτο ξύδι, όπου όλοι βουτούν το ψωμί και το γεύονται, συμμεριζόμενοι το Θείο Πάθος. Δεν τρώνε γλυκά για την αγάπη του Χριστού, που τον πότισαν ξύδι. Χοχλιοί βραστοί, χλωροκούκια και αγγινάρες είναι τα συνήθη φαγητά.Κανείς δεν πρέπει να πιάσει στα χέρια του σκούπα ή βελόνα, γιατί θεωρείται μεγάλη αμαρτία. Το βράδυ γίνεται ο Εσπερινός και η περιφορά του Επιταφίου..
Τα λουλούδια που παίρνουν οι πιστοί από τον Επιτάφιο θεωρούνται ευλογημένα και τοποθετούνται στο εικονοστάσι του σπιτιού. Παλιότερα, οι γυναίκες έφτιαχναν με αυτά φυλαχτά για τους ναυτικούς, ενώ ορισμένοι τα χρησιμοποιούσαν και σαν γιατρικό για τον πονοκέφαλο.
Από τις πιο όμορφες στιγμές αποτελεί η περιφορά του Επιταφίου στο χωριό, ο οποίος περνά από κάθε σπίτι προπορεύεται ο Σταυρός ακολουθούν ο παπάς, οι ψάλτες, η χορωδία νεαρών αγοριών και κοριτσιών ντυμένα στα μαύρα που ψάλλουν τα εγκώμια. Σε όλη τη διαδρομή οι πιστοί συνοδεύουν τον επιτάφιο, κρατώντας οι μεγαλύτεροι αναμμένα κεριά ενώ οι μικρότεροι κρατούν αυτοσχέδιους πυρσούς ή αναμμένους θάμνους «τους μπαλούβαρδους». Κάτω από τον επιτάφιο περνά όλη η οικογένεια, τρεις φορές, δέχονται και ανταλλάσουν ευχές με τον κόσμο που ακολουθεί και στη συνέχεια ακολουθούν και αυτοί την περιφορά. Η συγκινησιακή φόρτιση της βραδιάς, το φως από τ’ αναμμένα κεριά σε συνδυασμό με τις μυρωδιές από γιασεμί ,αγιόκλημα και θυμίαμα που αναδύονται μέσα από τα στενά σοκάκια προσδίνουν ένα αίσθημα χαρμολύπης και καθιστούν την ατμόσφαιρα μαγευτική.

Το Μεγάλο Σάββατο όλοι ετοιμάζονται για την Ανάσταση. Οι νοικοκυρές προετοιμάζουν το Αναστάσιμο τραπέζι. Συνήθως σούπα από κοτόπουλο. Η μαγειρίτσα που πολλοί συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια δεν αποτελεί τοπικό έθιμο.
Οι νέοι του χωριού σπεύδουν να προμηθευτούν κλήματα για το κάψιμο του Ιούδα το βράδυ στην «πλάτσα» έξω από την εκκλησία, ενώ άλλοι ετοιμάζουν ένα προσομοίωμα του Ιούδα από παλιόρουχα και άχυρα. Παλιά που δεν υπήρχαν μεταφορικά μέσα τα παιδιά γύριζαν το χωριό κρατώντας και χτυπώντας ένα σήμαντρο φωνάζοντας «κλήματα για την Ανάστασηηηη!!!».Κάθε σπίτι προμήθευε τους ντελάληδες από ένα δεμάτι κλήματα τα οποία και συγκέντρωναν στην πλατεία.
Στα πλαίσια της προετοιμασίας για την Ανάσταση για τους πιτσιρικάδες ήταν και οι κατασκευή αυτοσχέδιων κροτίδων. Τα σκλαπατζίκια και οι τρακατρούκες έδιναν και έπαιρναν όλη την Μεγαλοβδομάδα. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν μπαρούτι ( που ήταν άφθονο εκείνη την εποχή (κληρονομιά από το στρατόπεδο πυρομαχικών που είχαν οι Γερμανοί την κατοχή έξω από το χωριό στο Μουρί) και ορισμένα υλικά όπως χαρτί , φιάλες αεροζόλ κ.α
Η πιο εφευρετική κροτίδα ήταν το κλειδί με τα σπίρτα. Στο πίσω μέρος του θηλυκού κλειδιού, έμπαινε η εύφλεκτη ουσία από τρία ή τέσσερα σπίρτα και την κάλυπταν με ένα μεγάλο καρφί, τοποθετώντας το κεφάλι του καρφιού μέσα στην υποδοχή του κλειδιού. Κρατώντας το κλειδί και το καρφί δεμένα από τις άκρες μικρού σπάγκου, χτυπούσαν το κλειδί στον τοίχο, από την πλευρά που είχε τοποθετηθεί το καρφί. Η πρόσκρουση προκαλούσε ανάφλεξη του υλικού από τα σπίρτα, με αρκετό κρότο.
Αργά το βράδυ , λίγο πριν τα μεσάνυκτα οι καμπάνες της εκκλησίας ηχούν εύθυμα καλώντας τους πιστούς να προσέλθουν στην Αναστάσιμη λειτουργία. Η φωτιά έξω απ’ την εκκλησία έχει ανάψει και ο Ιούδας έχει ήδη παραδοθεί «στο πυρ το εξώτερον», ενώ παντού ακούγονται κρότοι από τις κροτίδες. Όλες οι οικογένειες σιγά σιγά φορώντας τα πασχαλινά τους ρούχα και τα παιδιά με τις λαμπάδες έρχονται στην εκκλησία. Οι περισσότεροι στοιβάζονται μπροστά στην πόρτα του ιερού, για να πάρουν από το χέρι του ιερέα το Άγιο Φως. Σε λίγο τα φώτα κλείνουν μετά από σχετικά σύντομη δοξολογία ο ιερέας εξέρχεται της κεντρικής θύρας ψάλλοντας το «δεύτε λάβετε Φως».Στη συνέχεια εξέρχονται με αναμμένα τα κεριά με το Άγιο Φως από την εκκλησία και γίνεται λιτάνευση της Αναστάσιμης εικόνας. Η προσμονή είναι μεγάλη, σε λίγο μετά την ανάγνωση του ιερού Ευαγγελίου, ο ιερέας ψάλλει το Χριστός Ανέστη, ακολουθεί καταιγισμός από πυροτεχνήματα και κροτίδες, όλοι αγκαλιάζονται και ασπάζονται ο ένας τον άλλο λέγοντας οι μεν «Χριστός Ανέστη» και οι άλλοι αποκρίνονται «Αληθώς Ανέστη».Σιγά σιγά οι περισσότεροι αποχωρούν για τα σπίτια τους. Με ένα κερί ή φαναράκι μεταφέρουν το Αγιο Φως στο σπίτι τους αμίλητοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα γίνει κάτι καλό στο σπιτικό τους ή ότι έτσι θα φύγουν οι δαίμονες. Στην είσοδο του σπιτιού σχηματίζουν ένα σταυρό και ανάβουν το καντήλι στο εικονοστάσι.
Όλη η οικογένεια μαζεύεται γύρω από το πασχαλινό τραπέζι, τσουγκρίζοντας κόκκινα αυγά, τυχερός είναι αυτός που θα καταφέρει να σπάσει τα αυγά των άλλων χωρίς να σπάσει το δικό του. Η οικοδέσποινα σερβίρει τη σούπα με κοτόπουλο και καλιτσούνια.


Την Κυριακή του Πάσχα μετά την δεύτερη Ανάσταση όλη η οικογένεια μαζί με συγγενείς και φίλους μαζεύεται στο πασχαλινό τραπέζι. Παλιά το Πάσχα δεν σούβλιζαν αρνί, απλά έσφαζαν ένα σφακτό, ρίφι ή αρνί και μ' αυτό έκαναν διάφορα φαγητά (οφτό, βραστό, κοκκινιστό, αυγολέμονο).
Ένα έθιμο από την Τουρκοκρατία
Στο Βενεράτο παλιότερα υπήρχε το έθιμο, όλοι οι κάτοικοι του χωριού να μαζεύονται στην πλατεία «πλάτσα»μετά την δεύτερη Ανάσταση, κρατώντας ο καθένας ότι είχε ετοιμάσει στο σπίτι του και να γιορτάζουν όλοι μαζί το Πάσχα.
Σύμφωνα με μαρτυρίες των κατοίκων του χωριού το έθιμο ξεκίνησε κατά τα ύστερα χρόνια της Τουρκοκρατίας στην Κρήτη με διάφορες εκδοχές. Η μια εκδοχή αναφέρει ότι Τούρκοι από τα Τουρκοχώρια Γαλένι, Καλού κ.α ,έρχονταν στο χωριό και παρενοχλούσαν τις κοπέλες και να προπηλακίζαν όποιον έβρισκαν στο δρόμο τους. Οι νέοι Βενερατιανοί μη μπορώντας να ανεχτούν άλλο αυτή την κατάσταση, τους έστησαν ενέδρα και τους ξυλοκόπησαν διώχνοντας τους από το χωριό. Φοβούμενοι όμως αντίποινα, μετά την λειτουργία της Δεύτερης Ανάστασης μαζεύτηκαν όλοι στην πλάτσα πίνοντας και γλεντώντας ,αναμένοντας τα χειρότερα. Τελικά οι Τούρκοι όχι μόνο δεν τόλμησαν να προβούν σε αντίποινα, αλλά ούτε ξαναενόχλησαν τους κατοίκους. Έτσι από τότε καθιερώθηκε κάθε χρόνο όλο το χωριό μονιασμένο να γιορτάζει το Πάσχα στην πλατεία.
Η δεύτερη εκδοχή αναφέρει ότι ο αγάς της περιοχής δεν επέτρεπε στους χριστιανούς κατοίκους να σημαίνουν τις καμπάνες και να εκκλησιάζονται. Κάποια στιγμή ο γιος του αγά αρρώστησε βαριά και ζήτησε από τους χριστιανούς να προσευχηθούν γι’ αυτόν λέγοντας – Αν ο δικός σας θεός είναι καλύτερος από τον δικό μου, ας γιατρέψει το γιο μου. Την επόμενη μέρα ο γιος του αγά ήταν καλύτερα. Τότε ο αγάς από την χαρά του προσκύνησε τις εικόνες του Αη Γιώργη και της Παναγίας και έδωσε εντολή να χτυπήσουν τις καμπάνες. Μάλιστα έδωσε αρκετά βαρέλια λάδι για να αποπερατωθεί η εκκλησία της Ευαγγελίστρας που εκείνο τον καιρό κτιζόταν. Επειδή εκείνη την ημέρα συνέπεσε να είναι Πάσχα, έστησε γλέντι στην πλατεία του χωριού παραχωρώντας σφαχτά στους κατοίκους και γιόρτασε κι αυτός μαζί τους.
Το έθιμο αυτό διατηρήθηκε μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 60. Τα τελευταία χρόνια ο Πολιτιστικός Σύλλογος Βενεράτου αναβιώνει το έθιμο με μεγάλη επιτυχία.
Αντί Επιλόγου
...σας παραθέτω ένα όμορφο απόσπασμα από το http://sotiriapsixis.blogspot.com  που μ' άρεσε,

Το Πάσχα για όλους είναι καταιγισμό από αναμνήσεις .Νοσταλγικά σκιρτήματα της μνήμης που σαν τα χελιδόνια επιστρέφει στα πιο ευλογημένα λημέρια της .
Κάποτε-κάποτε βέβαια ανοίγουμε αυτό το σεντούκι με τις θύμισες και μέσα του δεν βρίσκουμε τίποτα το ουσιαστικό …μα κοπιαστικές μεγάλες εβδομάδες ,με πολύβουη ατμόσφαιρα και ατέλειωτες ετοιμασίες… Αλήθεια πόσα χωρά αυτό το σεντούκι ! Κι όμως είναι εντελώς άδειο ….Το κλείνω αμέσως ελπίζοντας πως κάποτε …όταν το ξανά ανοίξω θα το βρω ξέχειλο από νοήματα που ασύγκριτα γεννά κάθε ξεχωριστή μέρα αυτής της όντως Μεγάλης Εβδομάδας . Υπομονή , Πίστη , Συντριβή μετανοίας , Αγάπη καρτερική , Ταπείνωση αδελφική , Συγχώρεση …Όλα τα πολύτιμα διαμάντια που θα κυλήσουν μόλις ακουστεί το «Εξέδυσάν με» , όταν ο Πέτρος ξανά κλάψει πικρά την άρνησή του , όταν ο Κύριος θα συγχωρέσει τους σκληρούς σταυρωτές του , όταν Εκείνος χαρίζοντας την αιώνια ελπίδα σε όλα τα παιδιά του θα υποσχεθεί τον Παράδεισο στον Όσιο Ληστή. Και έπειτα η ανείπωτη χαρά του κενού μνημείου !!!
Τέτοιους θησαυρούς προσεύχομαι να αντικρύσω όταν μετά από καιρούς θα αναζητώ της μνήμης μου τα φυλαχτά…Όλοι τους σμιλεύονται μέσα σε κάθε Εκκλησιά . Μεγάλη μια ενορίας πόλης , μικρής ενός φτωχού εγκαταλελειμμένου για όλον τον υπόλοιπο χρόνο χωριού …μέσα σε ένα καθολικό Μοναστηριού με αδιαλείπτως προσευχητικές ψυχές μοναστών και μοναζουσών που συμπορεύονται και ανεβαίνουν τον αγιασμένο ανήφορο του Γολγοθά βοηθώντας ως σύγχρονοι Σίμωνες ,τον εξαθλιωμένο από το μαρτύριο Χριστό …και αναστένονται μαζί Του αφήνοντας πίσω τους του θρήνου τον καιρό…


ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ - ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ !!!

Κυριακή 1 Απριλίου 2012

Ω γλυκύ μου έαρ





Άνοιξε τα παράθυρα
Να δεις τον κόσμο ανθισμένο
Μ’ όλες τις παπαρούνες του αίματός μας
να μάθεις να χαμογελάς.
Γιάννης Ρίτσος





Την άνοιξη αν δεν τη βρεις τη φτιάχνεις.
Και ή πας να παίξεις τρικυμία ή πνίγεσαι.

                                              Ο. Ελύτης


Κείνο που σου προσάπτουνε τα χελιδόνια
Είναι η Άνοιξη που δεν έφερες
                                                                                                                          Ο. Ελύτης 


Ρώτησαν την αμυγδαλιά, αν υπάρχει Θεός
και η αμυγδαλιά άνθισε ...
   
Ν. Καζαντζάκης


Άνοιξη θρύψαλο μενεξεδί
Άνοιξη χνούδι περιστέρας
Άνοιξη σκόνη μυριόχρωμη  
                                                                                                                                                               Ο. Ελύτης


Μπορείς να κόψεις όλα τα λουλούδια, αλλά δε
μπορείς να εμποδίσεις την Άνοιξη να 'ρθει.
Pablo Neruda


Απ’ την άνοιξη, που εγύρισε,
ουρανός και γης ευφράνθη,
Πιέτρο Μεταστάζιο


Της παπαρούνας τον ανθόΝα μην τον εμυρίσειςΓιατί σε μένα μάτια μουΜια μέρα θα γυρίσεις                                                                                                                                                                  Μ.Πασχαλίδης


Λιγοστά πράσινα φύλλα γύρω στις σκουριασμένες πέτρες το κόκκινο χώμα κι ασπάλαθοιδείχνοντας έτοιμα τα μεγάλα τους βελόνιακαι τους κίτρινους ανθούς

Γ.ΣΕΦΕΡΗΣ

Άνθη της πέτρας μπροστά στην πράσινη θάλασσα
με φλέβες που μου θύμιζαν άλλες αγάπες
γυαλίζοντας στ' αργό ψιχάλισμα

Γ.ΣΕΦΕΡΗΣ

Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ

Το κρύο ζύγωσε για τα καλά αυτές τις τελευταίες μέρες του Γενάρη. Η θερμοκρασία έχει κατέβει αισθητά και η ατμόσφαιρα έχει παγώσει.Το χιόνι έχει ντύσει το γειτονικό" Κουδούνι" και έχει πασπαλίσει τις Ασιτιανές πλαγιές μέχρι τον  Άγιο Παντελεήμωνα. Χιονιάς με τα όλα του. Βροχή κρύο χιονόνερο όλα μαζί συνταιριάζουν τη συνταγή για μια καλή χιονιά..
-Λέτε να το στρώσει τελικά ;
- Αν έχει .....φιλότιμο, μου απαντά ο φίλος μου ο Μανώλης.από τα Κεράσα.
 Οι καμινάδες από τα τζάκια και τις ξυλόσομπες στα γύρω χωριά της Παλιανής αχνίζουν ασταμάτητα. Φέτος με την κρίση που λεφτά για πετρέλαιο, οι περισσότεροι ξαναγύρισαν στις παραδοσιακές μεθόδους πυροστιάς, μέχρι και τα μαγκάλια ξαναβγήκαν στην επιφάνεια..
Στους δρόμους η κίνηση λιγοστή. Μερικοί ατσελέγοι (σπουργίτια) πεταρίζουν βιαστικά ψάχνοντας να βρουν κανένα ψίχουλο ή σπόρο της τελευταίας στιγμής.
Στα καφενεία τα γεροντάκια πίνουν ζεστά βραστάρια  και κονιακάκι για να ζεσταθούν και αναπολούν ιστορίες για άλλες εποχές, για άλλες κρίσεις ( άραγε πόσες κρίσεις έχουνε δει τα μάτια τους ;) χλευάζοντας τους καλομαθημένους νεώτερους που ζουν μέσα στην ανασφάλεια και την αβεβαιότητα του σήμερα.
- Νέοι σου λένε, κατέχετε μωρέ σεις ηντά θα πει πείνα , δυστυχία, κακουχία ; Εμείς δυό πολέμους περάσαμε και πάλι εσταθήκαμε στα πόδια μας,.... λέει ο μπάρμπα Χρήστος σηκώνοντας το χέρι του για  να δώσει περισσότερη έμφαση σ' αυτά που έλεγε.
- Εσείς ετσά είχατε μάθει μπάρμπα. μα εδά οι εποχές και οι απαιτήσεις έχουνε αλλάξει, εμάθαμε αλλιώς και μεις και τα κοπέλια μας.... τον αντικρούει δικαιολογημένα ένας νεώτερος.
 Πιο πέρα μια παρέα "καλομαθημένοι"  νεόκοποι, πίνουν ρακί με οφτές πατάτες και ελιές, κάνοντας πειράγματα μεταξύ τους
- Εβίβα και όποιος δε μας αγαπά να καβαλικεύει το μελίτακα  και τα πόδια του να μην ακουμπούνε χάμε!!
- Άντε μωρέ να χιονίσει μπας και δούμε κιαμιά άσπρη μέρα στη ψυχή μας !!!
- Να ψοφήσουν και τα μικρόβια που μας ταλαιπωρούνε, συμπληρώνει με νόημα και ο τρίτος.
 Κι επειδή δεν ξέρω αν έχει φιλότιμο να χιονίσει τελικά ή θα μας αφήσει  με τη γεύση της προσμονής αποφάσισα να δημοσιεύσω ορισμένες φωτογραφίες του Μένου από άλλες χιονιές στο χωριό.







Άντε και καλή χιονιά....ανε ΄χει φιλότιμο...... μπας και δούμε καμιά άσπρη μέρα στη ψυχή μας !!!

Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011

Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα με άρωμα του χθες


                                                                              

Σας προτείνουμε για τα Χριστούγεννα

Δημήτρης Θεοδοσάκης "Χριστουγεννιάτικα διηγήματα"


Το σήμερα με το χθες «παντρεύει ο του Κάστρου Ταχυδρόμος, ηθογράφος- διηγηματογράφος και ποιητής, Δημήτρης Ν. Θεοδοσάκης, με τη συλλογή ηθογραφικών διηγημάτων «Κρητικά Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα»
«Η Ελλάδα της υπαίθρου πεθαίνει και η πολιτεία χάνει το στήριγμά της, μένει χωρίς ευεργέτες, το χωριό μένει χωρίς ακρίτες, τα όνειρα χωρίς υπερασπιστές», αναφέρει ο συγγραφέας. Τονίζει, ακόμα, πως «η γη μας χερσεύει και οι λιγοστοί που μείναν πίσω στο χωριό είναι βαθύτατα λυπημένοι γιατί νιώθουν πως είναι η στερνή φούχτα χώμα που θα σκεπάσει τη δοξασμένη γεωργική εποχή. Τα πατρικά τζάκια θα σβήσουν, οι καμινάδες δε θα καπνίζουν πια και κανείς δε θα μας περιμένει να γυρίσουμε στα ρημαγμένα χωριά. Λυπημένοι αντιγράφουμε δυτικές συνήθειες και αναζητούμε μάταια το χαμένο όνειρο της ευτυχίας σε μακρινούς ουρανούς και σε αλαργινές πατρίδες. Μα όσοι αγαπούν την πρόοδο και την άγια μας παράδοση, συγκεράζουν το σήμερα με το χθες. Βαστούν ήθη, έθιμα και παραδόσεις, τη σοφία που κληρονόμησαν να την παραδώσουν. Κάθε που σιμώνουν οι γιορτές, για να γητέψω τον καιρό στην τσιμεντένια πολιτεία της μοναξιάς, γράφω για εκείνα τα φτωχικά μα αγαπημένα Χριστούγεννα στο χωριό. Κι έτσι έγραψα τα χριστουγεννιάτικα διηγήματα του χωριού, που είναι ένας ύμνος και ταυτόχρονα ένα μοιρολόι του κόσμου που γνώρισα και αγάπησα, μα χάνεται. Είναι μια αναφορά στον αιμοδότη της πολιτείας, είναι αφιέρωμα στις ακατάλυτες παιδικές μνήμες, στης αγάπης τα χώματα, τα ταπεινά μα άγια χωριά μας». 


Γιάννης  Πανταγιάς “Το Αστέρι της Βηθλεέμ”  
                                                                                                                                                                       Ο Γιάννης Πανταγιάς γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του “Το Αστέρι της Βηθλεέμ”:
Ένα δύο τρία τέσσερα… Πως μπορεί κανείς να μετρήσει τις αναμνήσεις της παιδικής του ηλικίας. Ένα μικρό αγόρι, κλείνει τα μάτια και ονειρεύεται. Βιώνει την παραμονή των Χριστουγέννων ταξιδεύοντας στον κόσμο της προσμονής και της νοσταλγίας.
Τα μυρωδικά και τα αρώματα της μεγάλης γιορτής, τα κάλαντα και τα πολυπόθητα δώρα, οι σκανταλιές και η παιδική αφέλεια, συνοδοιπόροι στην υλοποίηση του δικού του ονείρου. Το αγόρι μετρά τα αστέρια στον χειμωνιάτικο ουρανό, με τα μάτια της ψυχής του ξεχωρίζει το πιο λαμπερό ανάμεσα στα άλλα…
Διαβάζοντας το διήγημα ανοίγεται στα μάτια της φαντασίας του αναγνώστη ο θαυμαστός μικρός… μεγάλος κόσμος της ψυχής ενός μικρού παιδιού. Τα Χριστούγεννα πάντα ξυπνούν μέσα μας την νοσταλγία για μια τέτοια γιορτή της τρυφερής μας ηλικίας. “Το Αστέρι της Βηθλεέμ” είναι ένα διήγημα για μικρούς και μεγάλους, που σίγουρα ταξιδεύει την φαντασία στην μαγεία που όλοι ψάχνουμε. Κάλαντα και μυρωδιές, δώρα και σκανταλιές ήθη και έθιμα μίας άλλης εποχής συνθέτουν το σκηνικό μέσα στο οποίο δρα και κινείται ο μικρός μας ήρωας.
Ο Ρεθεμνιώτης συγγραφέας μας παροτρύνει να ψάξουμε στο ουρανό της άγιας νύχτας, το πιο φωτεινό αστέρι “Το Αστέρι της Βηθλεέμ” ας το κάνουμε λοιπόν.  Από τις Εκδόσεις Δετοράκη. 

Ιωάννα Καρυστιάνη  «Καιρός σκεπτικός»  
Εκδόσεις: Καστανιώτης
Συνήθως οι χριστουγεννιάτικες ιστορίες είναι μελαγχολικές – από παράδοση – σάμπως αυτό να ορίζει το περίφημο πνεύμα των Χριστουγέννων. Οι αντιθέσεις είναι χτυπητές και φωτίζονται από τα χρωματιστά λαμπάκια που αναβοσβήνουν εκνευριστικά. Σε γενικές γραμμές ο κακός πλούσιος και ο καλός φτωχός αποτελούν το βασικό τους περίγραμμα. Τα Χριστούγεννα βασίζονται κυρίως στη συγκίνηση που προκαλούν στερεότυπα, αλλά ταυτόχρονα εκφράζουν εκείνη την εκλεπτυσμένη πλευρά της ανθρώπινης φύσης, όπου οι άνθρωποι με την καλοσύνη ξεπερνούν τα βάσανά τους και τους εαυτούς τους, παλεύοντας με τον προσωπικό τους τρόπο ο καθένας για μια καλύτερη ζωή. Αυτή την ύψιστη συγκίνηση μας προσφέρουν οι ήρωες της Καρυστιάνη. Προσωπικά με κέρδισε η Σούλα που δεν το βάζει κάτω!
Στο τελευταίο της βιβλίο, το οποίο συγκροτούν εννιά διηγήματα, η Καρυστιάνη τοποθετεί μέσα στο περσινό χριστουγεννιάτικο τοπίο τους ήρωές της, ανθρώπους που τους ενώνουν τα βάσανα, τα αδιέξοδα και γενικώς μια μοίρα δυσοίωνη που επιτείνεται διακριτικά από την περίφημη κρίση. Υπό τη σκέπη των πρόσφατων κοινωνικοοικονομικών γεγονότων, οι ήρωες κινούνται μέσα στους τόπους τους με τις προσωπικές τους αγωνίες να πρωταγωνιστούν. Αυτό που ενδυναμώνει τα χαρακτηριστικά τους είναι ο χρόνος, ένας χρόνος ηθικός, που τους προστατεύει από τη σκληρότητα του παρόντος. Και στα εννιά διηγήματα κυριαρχεί η αγωνία του «εξανθρωπισμού» των ανθρώπων που έρχονται αντιμέτωποι μέσα από τις δικές τους ιδιαιτερότητες με τη μοναξιά της ύπαρξής τους, εκεί που κρύβεται κάθε προσωπικό εσωτερικό δράμα αλλά και το αφανέρωτο ζεστό ανθρώπινο μεγαλείο του αγώνα των αισθημάτων για περισσότερο φως, αυτό που κρύβει μια καλή κουβέντα, ένα γλυκό σκίρτημα, ένα άγγιγμα. Πρόκειται για έναν αγώνα όπου ο άνθρωπος παλεύει να κρατηθεί από τη μεριά της αγάπης.

Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

ΜΠΕΧΑΣ - BAHAEDIN RAMHI BEDIZ - Ο ΤΟΥΡΚΟΚΡΗΤΙΚΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΑΣΤΡΟΥ






 


 .    


ΤΑ ΣΠΗΛΑΙΑ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Bahaettin Rahmi Bediz
 Ο R. Behaeddin ήταν ο πρώτος επαγγελματίας Τούρκος στην εθνικότητα φωτογράφος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Στο Ηράκλειο είχε το φωτογραφείο του, αλλά περιέτρεχε όλη την Κρήτη φωτογραφίζοντας με υποδειγματική επαγγελματική ευσυνειδησία εκδηλώσεις, γεγονότα, πρόσωπα και τοπία. Δεν έκανε εξαιρέσεις υπαγορευμένες από την τούρκικη καταγωγή του, γι αυτό και η Κρήτη του οφείλει πολλά γιατί με τον φακό του απαθανάτισε την ιστορία και λαογραφία της στις αρχές του 20ου αιώνα. Μετά από τον Π. Διαμαντόπουλο είναι ο σημαντικότερος φωτογράφος που έδρασε στο νησί. Εγκατέλειψε την Κρήτη το 1910, συνεχίζοντας την φωτογραφική του πορεία στην Τουρκία.Σήμερα σώζεται μεγάλο μέρος του έργου του. Αμέτρητες φωτογραφίες, γυάλινες πλάκες, χιλιάδες καρτ ποστάλ ασπρόμαυρα και επιχρωματισμένα, αλλά και μια σειρά από τα αριθμημένα καρτ ποστάλ, βρίσκονται στην κατοχή συλλεκτών. Πρόσφατα  κυκλοφόρησε στην Τουρκία το βιβλίο «Girit’ten Istanbul’a- Bahaettin Rahmi Bediz» από τον Σεγίτ Αλί Ακ, αφιερωμένο στη ζωή και το έργο του Μπεχαεντίν, ενώ το εξώφυλλο της έκδοσης φιλοξενεί μια φωτογραφία του από το ενετικό λιμάνι του Ηρακλείου.
Πέρα από την καλλιτεχνική αξία των φωτογραφιών του - αφού μια ματιά είναι αρκετή για να καταλάβει κανείς πως ο Μπεχάς, όπως τον φώναζαν τότε οι Κρητικοί, είχε το «μάτι» και το ταλέντο - εξίσου σημαντική είναι και η ιστορική τους αξία. Μέσα από τις φωτογραφίες και τα καρτ –ποστάλ έρχονται μυρωδιές από το Ηράκλειο των αρχών του 20ου αιώνα. Απεικονίζονται γνωστά μέρη, όπως η πλατεία της νομαρχίας, δρόμοι, καταστήματα, πρόσωπα, αρχαιολογικά μνημεία, φορεσιές, ήθη και έθιμα που μαρτυρούν τις συνήθειες εκείνης της εποχής.

Ο δρόμος ζωής του Bahaettin Rahmi Bediz

1875 Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη

1887 Τελείωσε το Δημοτικό στα Χανιά της Κρήτης

1889 Τελείωσε το Γυμνάσιο Semsu’l Maarif της Πόλης

1895 Πήρε το δίπλωμά του από το Λύκειο Galatasaray της Πόλης, αποφοιτώντας από την Πέμπτη τάξη

1896 Ήταν βουλευτής την περίοδο που η Κρήτη απομακρυνόταν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία

1896-1909 Ασκώντας το εμπόριο και την τέχνη της Φωτογραφίας στο Ηράκλειο Κρήτης κατάφερε να γίνει διάσημος

1910-1926 Στην Κωνσταντινούπολη ασχολήθηκε με την καλλιτεχνική φωτογραφία και με την εισαγωγή ειδών φωτογραφίας. Συμμετείχε στο Κοινοβούλιο

1927-1936 Συνέχισε να ασχολείται με φωτογραφία

στη Σμύρνη. Φωτογράφισε τα μουσεία της. Συμμετείχε στις αρχαιολογικές ανασκαφές της περιοχής

1936-1937 Δούλεψε ως επόπτης στον εκδοτικό οίκο Ulus στην Άγκυρα

1937- Νοέμβριος του 1946 Δούλεψε σαν διευθυντής του φωτογραφικού ατελιέ του Τουρκικού Ιστορικού Ιδρύματος στην Άγκυρα

15 Νοεμβρίου του 1946-28 Απριλίου του 1948 Υπήρξε διευθυντής του συνδέσμου Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας της Άγκυρας

1948 Διηύθυνε τα ορυχεία (?) λιγνίτη που του άφησε η οικογένειά του στην περιοχή Koskdere του Αϊδινίου

26 Δεκεμβρίου του 1951 Απεβίωσε στην Κωνσταντινούπολη


Η λεζάντα των καρτ ποστάλ και  το βιβλίο αφιέρωμα στον Bahaettin Rahmi Bediz 
στην 
Τουρκία με φόντο το ενετικό λιμάνι του Ηρακλείου

       ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ Bahaettin 

Παρέλαση Άγγλων στο Ηράκλειο

Άποψη του Ηρακλείου

Μονή Αγίου Γεωργίου Απανωσήφη
Παρέλαση Άγγλων προς τιμή του Διοικητή της Κρήτης Α. Ζαίμη
Η Κρητική Πολιτοφυλακή γυμναζόμενη υπο Ελλήνων αξιωματικών
Η Νομαρχία Ηρακλείου.
Λιμάνι του Ηρακλείου και ο Κούλες
Το λιμάνι του Ηρακλείου
Δρόμος στο Ηράκλειο
Λύκειον ο Κοραής εν Ηράκλειω Κρήτης
Η Κρητική Πολιτοφυλακή γυμναζόμενη υπο Ελλήνων αξιοματικών
Η άφιξη της 3ης Βασιλικής Αγγλικής Στρατιάς- Κρήτη, 24-26 Φεβρουαρίου 1908
Άποψη του Ηρακλείου - Άγιος Μηνάς
Δρόμος στο Ηράκλειο
Μαθηταί γυμναζόμενοι εν τω γυμναστήριο Ηρακλείου
Αψίς επί τη αφίξει του Πρίγκηπος Γεωργίου εν Ηράκλειο, 1902
Ο Ηγεμών Κρήτης Γεώργιος και η Πριγκήπισσα Μαρία, αναγνώσκων προκήρυξιν προς τον λαόν εκ του εξώστου των Ανακτόρων
Η Κρητική Πολιτοφυλακή


Η άφιξη του Γενικού Αρχηγού της Λεγεώνας της Τιμής στο Ηράκλειο

Ηράκλειο-Λιμάνι
Ηράκλειο-Λιμάνι


Η τελετή της Αναστάσεως στο Ηράκλειο, 1904
Λιοντάρια - Κρήνη Μοροζίνη
Χανιώπορτα
Ο Άγιος Μύρων
Παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά στη Μεσσαρά
Ηράκλειο
Τα λιοντάριαμε την προσθήκη μαρμάρινων κιόνων από τους Οθωμανούς 
Νεαροί κρητικοί στο Ηράκλειο
Κουλουρτζής στο Ηράκλειο


Αγροτικές εργασίες Καστέλι  Πεδιάδος